Coop

Coop Forum stärker satsningen på miljö och hälsa

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 15:05 CEST

Med ett helt eget ledningssystem ska stormarknadskedjan Coop Forum stärka sin ställning som den ledande stormarknaden inom hälsa, miljö och etik. Målet är öka försäljningen av hälsosamma och miljömärkta varor.

– Vår satsning på ekologi och hälsa kommer från våra medlemmars önskan om att kunna handla mer miljövänliga och hälsosamma varor. Det är en viktig del av vårt erbjudande där vi nu tar ett nytt steg framåt, säger Mikael Robertsson, miljöchef på Coop Sverige.

Coop är pionjärer inom miljöarbetet och det enda dagligvaruföretag som gjort en seriös analys av sin miljöpåverkan. Tack var det kan företaget ta ett bättre helhetsgrepp på hur verksamheten påverkar miljön. På samma sätt som Coop Konsum, Coop Nära och Coop Extra får Coop Forum nu ett eget ledningssystem för miljö, hälsa och etik som är integrerat i och anpassat för den egna kedjespecifika verksamheten.

– Vi bidrar till en hållbar konsumtion genom är att erbjuda alternativ som ger våra medlemmar och kunder möjlighet att göra hälsosamma och miljövänliga val i butiken. Därför har vi gjort ett eget system som tar hänsyn till alla de delar av miljöarbetet som berör en stormarknad, säger Mikael Robertsson, miljöchef på Coop Sverige.

Alla Coops stormarknader har tidigare varit miljöcertifierade av Svenska Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Tack vare det arbetet har Coop Forum landets största ekologiska och miljömärkta sortiment och en bra grund för det fortsatta arbetet.

– Nu tar vi ytterligare ett steg och koppla ihop miljöfrågorna med det arbetet som vi också gör inom hälsa och etik, till exempel rättvisefrågor, säger Mikael Robertsson.

Ytterligare upplysningar
Mikael Robertsson, chef miljö och hälsa Coop Sverige, 08-743 15 09
Coop Sveriges pressjour, 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra Coop Konsum och Coop Nära med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark och Danmark.