Coop

Coop hjälper dig att ställa KRAV på julen!

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2003 14:29 CET

Nu går det att duka upp ett julbord som i stort sett bara består av ekologiska/ KRAV-godkända produkter! Sortimentet av ekologiska produkter är i dag så omfattande att det täcker i nästan hela julbordet!

Det är i stort sett endast sillen som saknas på det ekologiska julbordet men det beror på att det ännu inte finns några KRAV-regler för sillfångst. Däremot finns det ekologiskt odlad lax som är en av de senaste nyheterna. Ytterligare en produkt som finns i butiken men inte är upptagen på listan är ekologisk sylta.

Flera ekologiska drycker till julbordet finns att köpa och för den som gärna tar en snaps till julmaten finns det även ekologisk snaps att köpa på Systembolaget.

- För bara några år sedan var det i stort sett omöjligt att hitta någon ekologisk julmat och utvecklingen på detta område är ett mycket bra exempel på hur snabbt det ekologiska sortimentet utvidgas, säger Mikael Robertsson, miljöchef på Coop konsum.

Idag finns det cirka 800 ekologiska produkter i Coop Sveriges sortiment och utbudet ökar ständigt. Coop Konsum och Coop Forum sålde förra året 36 000 ton ekologisk mat. Det innebär en stor vinst för miljön.

Ge miljön och vår jord en julklapp genom att göra julbordet ekologiskt

God Jul önskar Coop Sverige

Ytterligare upplysningar
Mikael Robertsson, miljöchef Coop Konsum, 08-743 18 59
Coop Sveriges presstjänst 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största dagligvaruföretag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta.