Coop

Coop Konsum lanserar nytt ekologisk sortiment i samarbete med Saltå Kvarn

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2004 15:27 CEST

Coop Konsum börjar i dagarna byta ut ännu ett konventionellt sortiment mot ekologiska varor. Den här gången är det bland annat ekologiska bönor, linser, fröer, snacks, mjöl, flingor, hirs ris och couscous som Coop tagit fram i samarbete med Saltå Kvarn. Hela sortimentet är KRAV-märkt och håller samma eller lägre priser än de konventionella varorna.

Det nya sortimentet på totalt 34 produkter kommer från ekologiska producenter i olika delar av världen där klimat och geografi är gynnsamma för de olika varorna. Prisnivån hålls nere genom att Coop Konsum och Saltå Kvarn tagit bort flera mellanhänder och haft mer direkt kontakt med producenterna.

- Den ekologiska maten är odlad och framtagen utan kemiska bekämpningsmedel och handelsgödsel och har därför mindre miljöpåverkan. När vi hittar ekologiska produkter med lika hög kvalitet och i samma prisklass som de konventionella väljer vi därför att bara sälja ekologiskt, säger Mikael Robertsson, miljöchef för Coop Konsum och Coop Forum.

Baljväxter som bönor, ris och linser är nyttig mat. De är växtrikets främsta proteinkälla och innehåller även mineraler och kostfibrer, samt är väldigt fettsnåla. Baljväxter är grunden i många matkulturer, men vi svenskar äter bara en tredjedel av den rekommenderade mängden.

Det nya ekologiska sortimentet kommer att introduceras successivt, både i Coop Konsum och sedan även på Coop Forum, och öka antalet ekologiska produkter i butikerna från 945 till 979.

- Det här är ett stort steg för Saltå Kvarn, men också ett betydande steg både för den ekologiskt producerade maten och för den hälsosamma maten. Det nya sortimentet är god och nyttig mat som vi alla borde äta mera av, säger Johan Ununger, VD på Saltå Kvarn.

Saltå Kvarn i Järna har sedan tidigare cirka 15 produkter hos Coop Konsum, utöver ett tiotal Änglamarkprodukter som företaget också producerar.

Ytterligare upplysningar
Mikael Robertsson, miljöchef Coop Konsum och Coop Forum, 08-743 51 09, 070-643 18 59
Johan Ununger, VD, Saltå Kvarn, tel: 08-551 508 05, 070-830 61 21
Pressbilder finns på www.saltakvarn.se.

mikael.robertsson@coop.se