Euroling AB

Coop lanserar nya coop.se och satsar på sök

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 11:22 CET

Tre hemsidor blir en, där Eurolings sökmotor SiteSeeker förenklar och ersätter traditionella menyer.

Euroling, en ledande leverantör av informationssökningstjänster för e-handel, webbplatser och intranät, står som en av huvudaktörerna när Coop nylanserar coop.se. Tack vare de nya sökmöjligheterna och sökmotorn Siteseeker får besökarna möjlighet att snabbt hitta rätt information, utan att behöva klicka runt i djupa menystrukturer. Coop hoppas på så sätt kunna tillfredsställa sina användares behov snabbare och effektivare.

– För oss var det viktigt att skapa en hemsida där våra kunder och besökare snabbt och enkelt hittar det man letar efter, och då blir hemsidans sökfunktion absolut viktigast, säger Kristina Ossmark ansvarig för coop.se. Med SiteSeeker kommer våra kunder att få fram precis den information de söker oavsett om det gäller MedMera-kortet eller inspiration till kvällens middag via vår receptbank.

Nya coop.se är en hopslagning av hemsidorna kf.se, medmera.se och coop.se. Förutom en stor mängd recept kommer hemsidan även innehålla all information kring bankärenden via MedMera-kortet samt diverse butiksinformation.

Merparten av navigering sker via sökfunktionen, menyn i sidans topp används bara för att visa de viktigaste entrésidorna. Mycket av informationen, t.ex. alla butiker, nås enkelt via sökfunktionen utan att behöva länkas in på annat sätt.

– Vi går mer och mer åt att helt ersätta navigering och mellansidor med en kraftfull sökfunktion, säger Johan Carlberger, vd på Euroling som utvecklar SiteSeeker. Sökfunktionen används också allt oftare till att dynamiskt skapa navigationen, så att webbplatsen anpassas efter målgruppen istället för tvärtom. Besökaren måste helt enkelt kunna hitta rätt information snabbt, och vi är mycket glada och stolta över att Coop har valt SiteSeeker som sökmotorslösning för att uppnå detta mål.

Sökmotorn SiteSeeker används idag för informationssökning på fler än 200 svenska webbplatser. Nya coop.se har byggts och utvecklats av svenska Nansen.

Kontakt
Kristina Ossmark, ansvarig coop.se, tel: 070-644 23 14, e-post: kristina.ossmark@coop.se
Johan Carlberger, vd Euroling AB, tel: 08-519 00 504, e-post: johan.carlberger@euroling.se

Om Euroling

Euroling är en ledande leverantör av tjänster för informationssökning. Under varumärket SiteSeeker erbjuder företaget sök- och statistiktjänster för e-handel, webbplatser och intranät till fler än 200 företag och organisationer, bland annat Clas Ohlson, Ving och Försvarsmakten. En unik tjänstemodell erbjuder expertstöd och sökteknik i världsklass som matchar kundens unika och föränderliga behov av effektiv informationssökning. För mer information, besök www.euroling.se.