Coop

Coop Norden samarbetar med kooperationen i Spanien

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 13:17 CEST

Inköpsbolaget Intercoop Ltd. i Fjärran östern utökas med Eroski Group.

Coop Norden stärker nu sitt samarbete med Eroski Group, den spanska kooperationen. Coop Norden samarbetar redan med Inex, den finska konsumentkooperationens inköpsbolag, och äger inköpsbolaget Intercoop Ltd. tillsammans med Coop Italia, som är en av Italiens största detaljhandlare på Nonfood-området

Det nya samarbetet inleds den 6 april 2006, då 15 procent av aktierna i Intercoop Ltd. säljs till Eroski Group av Coop Norden och Coop Italia.

– Vi har startat det här samarbetet eftersom ett tätare samarbete mellan de kooperativa bolagen skapar nya intressanta möjligheter. Nonfood-området präglas av global handel med internationella aktörer och mycket små nationella avvikelser. Vi kommer nu att fokusera på gemensam utveckling av produkter, varumärken och logistiksystem till förmån för både våra kunder och vår verksamhet, säger koncernchef Claes Eriksson, Coop Norden Nonfood.

Intercoop Ltd. ägs till 65 procent av Coop Norden, 20 procent av Coop Italia och 15 procent av Eroski Group. Intercoop organiserar inköp från Kina, Vietnam, Bangladesh, Indonesien, Indien och Pakistan och sköter bland annat kvalitetskontrollen och övervakningen av arbetsförhållandena.

Fakta om Eroski Group:
720 dagligvarubutiker fördelade på 74 varuhus, 489 stormarknader och 157 närbutiker, som finns överallt i Spanien.

Dessutom har Eroski Group verksamhet inom andra branscher.

Koncernens totala omsättning var 5 600 miljarder euro för 2004

För ytterligare information och kommentarer kontakta:

Claes Eriksson, koncerndirektör Coop Norden Nonfood, 0703 26 06 56

Coop Norden AB etablerades den 1 januari 2002. Företaget har 23 000 anställda (medelantal) och cirka 1 100 butiker och stormarknader i Danmark, Norge och Sverige. Omsättningen är 89,5 miljarder SEK. Tillsammans med de detaljhandelsdrivande föreningarna har man drygt 3 000 butiker och stormarknader. Koncernkontoret ligger i Stockholm.