Coop

Coop och Atria fördjupar samarbetet kring konsumentpackat kött

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 09:13 CET

Efter en upphandling har Coop Sverige tecknat nytt avtal angående leveranser av konsumentpackat kött med Atria Sverige AB. Företagen fördjupar nu samarbetet, vilket bland annat innebär att Atria gör stora investeringar i sin anläggning i Årsta.

Coop har under 2006 fört dialog och haft offerter från flera potentiella leverantörer av konsumentpackat kött. Att just Atria Sverige får fortsatt förtroende att leverera konsumentpackat kött beror på att Atria Sverige erbjöd Coop den mest kostnadseffektiva och flexibla lösningen.

– Vi har stort förtroende för Atria som leverantör av konsumentpackat kött, och vi ser att vi tillsammans kan få en kostnadseffektiv anläggning i klass med de allra bästa i Europa. Det är en viktig del i vår satsning på att ytterligare förbättra vårt utbud av kött i butiker och stormarknader, säger Mats Norén, kategorichef kött, fågel och vilt i Coop.

Avtalet innebär att Atria bland annat byter samtliga förpackningslinjer på anläggningen i Årsta. För Coop betyder det nya möjligheter till större volymer och flexibilitet i bland annat förpackningsstorlekar. Den nya tekniken som nu kan användas är mer miljövänlig och ger också ökade möjligheter vad gäller design och information på förpackningarna.

– Vi ser mycket positivt på att samarbetet med Coop fortsätter och fördjupas. Vi investerar nu i den allra senaste tekniken med flexibla och effektiva förpackningslinjer som klarar att packa kött med morgondagens teknik, säger Christer Åberg, vd på Atria Sverige.

I november beräknas ombyggnad och installation av nya förpackningslinjer vara klar.

Ytterligare upplysningar
Mats Norén, kategorichef kött, fågel och vilt, Coop Inköp och Logistik AB tel 08-743 15 58
Christer Åberg, vd Atria Sverige 070-390 61 00
Coops pressjour tel 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna, Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark.