The Couture Society

Couture Society: Innovativ modeportal från Berlin

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 08:00 CET

Berlin, 2011-02-14 – Från runway till ingenstans – detta är ödet av många modekreationer som inte tilltalar den breda massan. Fr.o.m. slutet av februari är slut med detta. Webbsidan Couture Society, en start-up från Berlins kreativa stadsdel Mitte ger modefans möjlighet att köpa exklusiva plagg direkt av kända, internationella designers.

Grundaren Alexander Schimkat har en tydlig vision:

”Vi vill frigöra modeintresserade individualister från återförsäljarnas smaknormer.”

Vägen till butikerna hittar enbart plagg som kan säljas i stora volymer. Originella, kreativa modeskapelser och dess fans förblir förbisedda. Via hemsidan Couture Society kan man nu köpa dessa ”utvalda” och limiterade designerplagg. Härmed bryter Couture Society en gammal branschvana och omvänder maktförhållanden – det är inte längre enbart modeindustrin som bestämmer vilka plagg faktiskt produceras utan även själva kunden.

www.couture-society.com har besökarna för första gången en direkt tillgång till designernas kollektioner och kan beställa sina favoritplagg. Om det kommer in tillräckligt många beställningar för ett plagg på en global nivå, gör kunden en delbetalning och designerna börjar producera plaggen – exklusivt för Couture Societys kunder.

Sidan lanseras i slutet av februari. ”Redan i startfasen kommer många designers som är på modeveckorna i Berlin, Paris, Köpenhamn, Stockholm och New York finnas med på Couture Society. Sidan ger designers en unik och efterlängtad möjlighet att producera varumärkesskapande plagg som ingen kommersiell retailer är intresserad av”, förklarar medgrundare Martin Genzler.

Till årsslutet vill de 8 medarbetarna presentera omkring 50 designers på webbsidan. Även modevärlden älskar idén.

Petter Hallström från svenska märket Odeur konstaterar: ”Couture Society är en smart väg för designers att få kreativiteten ut på gatorna.”

www.couture-society.com

www.facebook.com/CoutureSociety

www.youtube.com/user/TheCoutureSociety

Couture Society offers some of the most acclaimed and exclusive pieces from fashion shows worldwide. Produced only for you and nobody else. Revolutionizing the way of high-fashion shopping.
Launch: February, 2011

Couture Society is a business-model conceptualized by AMSJ, a fashion loving Advertising & PR-Agency from Berlin.