Ung Vänster

CPE stoppas – men attackerna mot den svenska anställningstryggheten består

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2006 17:05 CEST

Idag har regeringen i Frankrike fått backa från sina förslag om att kraftigt uppluckra anställningsskyddet för ungdomar på arbetsmarknaden.

Så här kommenterar Ida Gabrielsson, ordförande i Ung Vänster det.

”Det är en seger för fackföreningsrörelsen i Frankrike, och en seger för alla de ungdomar som demonstrerat på Frankrikes gator. Men kampen om trygga jobb är långt ifrån över. Borgaralliansen vill genomföra samma ruttna förslag även i Sverige.”

De fyra borgerliga ungdomsförbundens ordföranden går idag ut på DN-debatt, och menar att ökade befogenheter för arbetsköparna att kunna sparka anställda skulle leda till minskad arbetslöshet bland ungdomar och med stöd av en så kallad oberoende tankesmedja, ”den nya välfärden”, menar de att ungdomsarbetslösheten är ännu högre än det som redovisats.

- Vi har en skyhög arbetslöshet, men att räkna in sjukskrivna eller heltidsstuderande i statistiken har ett tydligt och överlagt syfte. Om man lägger korten på bordet och slutar snackar fluff så blir det tydligt. Syftet är att ge sjukskrivna, arbetslösa och de som jobbar en ordentlig käftsmäll. I artikeln menar det orangea gänget att anställningstrygghet och rimliga ersättningar vid arbetslöshet eller sjukskrivningar är ett hot mot oss unga. Verklighetsfrånvänt så att det stinker, säger Ida Gabrielsson.

Ung Vänster kräver en stärkt arbetsrätt och minst 200 000 nya jobb i offentlig sektor.

- Istället för uppluckringar och försämringar krävs en politik som sätter arbete åt alla före inflationsbekämpning och EU-anpassning. Är det någon som ska piskas idag är det knappast de som jobbar eller är arbetslösa. Istället är det storföretagen, som inte anställer trots skyhöga vinster och arbetsköpare som pressar de anställda med dålig arbetsmiljö, som ska attackeras, avslutar Ida Gabrielsson.

För mer information, kontakta Ida Gabrielsson:
0738 24 12 13, ida@ungvanster.se