Ipeer AB

Craft låter dig designa kläder i Ipeers VMware-moln

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2014 08:15 CEST

Det svenska sportklädesvarumärket Craft låter kunderna i sex länder designa kläder i ett onlineverktyg. Efter utvärdering i konkurrens valdes Ipeer och Hosted VMware för driften utifrån skalbarhet, säkerhet, pris och flyttbarhet. Thecraftfactory.com skall gå live i oktober med en klubbkollektion för cykling till en början och för triathlon, längdåkning och friidrott i förlängningen. Verktyget som låter användarna anpassa kläder samt ladda ner mallar och göra egna skisser på kläder skall efterhand nå alla Crafts 39 landsmarknader.

Tjänsten att anpassa egna tränings- och tävlingskläder för olika lag, klubbar och föreningar är idag en betydande verksamhet för Craft på flera marknader, men ett verktyg som låter kunder direkt designa och beställa kläder online har inte funnits. Med kläddesignsajten Thecraftfactory.com hoppas Craft få en ökad spridning mot såväl slutkonsumenter som klubbar och lag.

– Vi ser en stor potential i detta. De bästa idrottsutövarna på TV har redan Craft-plagg på sig, nu kan du få din egen version av dem direkt hem till dig. Vi utvärderade många olika driftalternativ och tre leverantörer på djupet för detta. Ipeer fick väldigt goda rekommendationer och vi ser stora fördelar med tjänstens höga skalbarhet och säkerhet till en låg kostnad. Att vi själva kan flytta servrarna till andra VMware-miljöer är också bra, säger Rebecka Gunnarsson, Webmaster på Craft i Borås.

– Vi har jobbat med Ipeer under många år och har goda erfarenheter av flera av deras tjänster. Med Hosted VMware kan Thecraftfactory.com sättas upp med beprövad teknik till en låg kostnad och sedan snabbt skalas upp för att möta behov från många samtidiga användare eller länder, säger Thomas Hemark, VD på den digitala kommunikationsbyrån Schimpanz som utvecklar webbplatsen.

– Vi är mycket tacksamma mot Craft och Schimpanz för detta förtroende. VMware är världens dominerande virtualiseringsteknik för större företag och vi är mycket glada att kunna erbjuda alla denna kraftfulla teknik som en molntjänst på svenska datacenter, säger Ipeers vd Johan Hedlund.

Craft låter sin nya kläddesignsajt Thecraftfactory.com byggas i Linux i Ipeers svenskbaserade Hosted VMware-moln. I tjänsten ingår Veeam-backup med CDN-tjänst som tillval. Tjänsten ligger på högkvalitativa IBM Pureflex-servrar med IBM Storwize-lagring.

Presskontakt:

Erik Arnberg, Marknadschef, Ipeer, erik.arnberg@ipeer.se, 070 398 7534
Rebecka Gunnarsson, Webmaster, Craft, rebecka.gunnarsson@craft.se, 0701 67 32 78

Pressfoton:   http://www.ipeer.se/pr.php

Craft är ett svenskt varumärke inom New Wave Group som utvecklar, designar och tillverkar kläder för konditionssporter där funktion och komfort är avgörande för ett bra resultat. Genom ett nära samarbete med elitidrottare över hela världen erbjuder Craft tränings- och tävlingskläder av högsta klass. www.craft.se

Ipeer är en ledande svensk leverantör av företagslösningar inom moln- och hostingtjänster. Företaget har en mycket stor produktbredd för att kunna erbjuda optimala lösningar. Kunderna varierar från mindre företag till stora e-handelssajter, banker och internationella koncerner. Ipeer har 65 anställda, av vilka många har 15 års erfarenhet av hostinglösningar för företag. Företaget omsatte 2013 60 MSEK. Ipeer grundades 2006 och har datacenter i Sverige samt kontor i Karlstad och Stockholm samt i Bangalore i Indien. www.ipeer.se