Crazy Nails.se

Crazy Nails är årets stora nyhet inom skönhet och nagelskulptering

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 16:02 CET

Crazy Nails är Skandinavisk återförsäljare av den stora succén Nail Art Printing dvs en helautomatisk nagelprinting maskin som "målar" naglar enligt kundens önskemål.

Fredrik Karlsson som är ägare och tillika VD har bråda dagar på Crazy Nails huvudkontor, telefonerna ringer i ett och Fredriks personal hinner nätt och jämt med att svara på alla inkommande telefonsamtal och mejl med förfrågningar från nyfikna kunder som vill veta mer om succémaskinen och om Crazy Nails konceptet.

Trots det positivt rådande kaoset på huvudkontoret ger Fredrik oss de 30 min till vår intervju som varit inplanerad sedan länge.

(F) = Fredrik    (R) = Reporter

(R) Hej och tack för att du tar dig tid denna intervju trots att du troligen inte har tid.

(F) Hej, jo man får ta sig tid till olika saker och ibland behöver man göra olika arbetssysslor.

(R) Det låter som en sund inställning

(R) Hur kom det sig att ni började sälja denna maskin? Visst var det en slump?

(F) Ja det var lite av en slump faktiskt då jag och en kollega var på en skönhetsmässa i Las Vegas förra året såg vi en monter som hade fullt med folk hela mässtiden och sista dagen så gick vi till montern för att undersöka närmare vad som drog till sig så många besökare. Det visade sig då att det i montern fanns det ett företag som hade med sig 5st stora maskiner där folk satte in sina fingrar och 10 sekunder senare tog de ut fingrarna och gapskrattade av både lycka och entusiasm då maskinen hade målat olika utvalda motiv på deras naglar. Vi förstod ingenting just då men efter en mindre research som vi gjorde när vi kommit hem till Sverige förstod vi att detta var framtiden men att den inte fanns i Sverige ännu.

(R) Oj det låter ju jättespännande, men hur går det till rent praktiskt?

(F) Det är en ganska invecklad teknik innanför maskinens skal. Man kan dela in processen i 3 delar där den första delen består av den mänskliga delen. Först applicerar man ett tunt lager av grundlack gärna en vitbaserad färg för att få en yta som exponerar färg bättre då alla människor har mer eller mindre genomskinliga naglar. Därefter appliceras en skyddspolish som torkar omgående. Nu är nageln redo för print och nästa del blir att i maskinen välja ut olika motiv bland ca 20000 olika som finns i maskinens inyggda minne. Man kan också ha med sig ett eget usb minne med en bild på ex sin make/maka, bern eller hund som man vill få printad på sina fingrar. Många företag väljer att inför olika mässor printa sin logotype på sin personals naglar vilket ger ett kul inslag i montern samtidigt som det är en riktigt bra pr kupp. Nailprintern har också ett tredje sätt att välja motiv och det är via den inbyggda kameran där man kan ta ett kort och därefter printa sig själv på naglarna. Den avslutande fasen efter att maskinen har målat naglarna med valt motiv är att försegla motivet och färgen vilket görs med en lackförsegling. Nu är naglarna klara för beskådning säger Fredrik med en nöjd blick.

(R) Hur lång tid tar detta och är det dyrt?

(F) Det tar ca 15 min allt som allt att göra 10 naglar med alla processer vilket är väldigt lite tid. Kostnaden är 250:- vilket är en summa folk gärna lägger för att förhöja sina naglar.

(R) Vilka är era kunder på en såpass tekniskt avancerad maskin som det ändå verkar vara?

(F) Vi har kunder i olika branscher men de flesta är som sagt inom skönhetsbranschen ex en skönhetssalong som idag har olika behandlingar och redan har en inarbetad kundkrets men som vill kunna erbjuda sina kunder något nytt och roligt då passar Crazy Nails in. Vi har även många nagelsalonger som leasar maskiner av oss. Många SPA anläggningar börjar inse att detta är en snabb behandling med bra intäkter och framförallt sprider sig ryktet om behandlingen vilket leder till nya kunder. Vi har även några frisörer som satsat på Crazy Nails konceptet.

(R) Är maskinen dyr att köpa?

(F) Allt är ju relativt men visst det är ingen leksak den kostar ca 60000:- + moms men de flesta av våra idag 120 kunder har den på leasing och då betalar de endast 990:- per mån. Många av dem drar in 30-40000:- per mån och då är 990:- per mån en låg kostnad.

(R) Ok, oftast så brukar det vara dyrt med tillbehör till såna maskiner hur ser det ut på denna maskinen?

Fredrik ler nu lite pojkaktigt trots att han nog är i 50 års åldern.

(F) Kul att du frågar just den frågan, det är en fråga vi får säkert 100 gånger om dagen och svaret är så kul att ge tillbaka då maskinen drivs av bläck som är HP original dvs du kan köpa bläckpatronen var som helst ex på Elgiganten och den kostar under 300:- och räcker till flera tusen naglar.

Nu förstår jag varför Fredrik log när jag ställde frågan.

Fredrik blir avbruten av en av sina anställda som frågar om de kan skicka en maskin med DHL Express till Danmark och en kund som vill ha maskinen till en mässa nästa vecka. Den anställde får till svar att, självklart löser vi det annars kör jag ner den personligen till den danske kunden så köper jag med ett flak öl på vägen hem, säger Fredrik och skrattar högt.

Mina personliga intryck av Crazy Nails och Fredrik Karlsson är att det inte går att ta misste på den där klassiska känslan av framgång blandad med ödmjukhet som återfinns och genomsyrar hela företaget på ett positivt sätt.

Jag önskar Fredrik med personal lycka till och hoppas att den framgången de påbörjat fortsätter då Sverige behöver fler entreprenörer som vågar satsa trots den rådande konjunkturen.

För mer information hänvisas till företagets hemsida www.crazynails.se

Klicka i länken för att se en youtubefilm http://youtu.be/VN2taq7RCvw