Morus konsult AB

Creative Commons anlitar Morus konsults VD

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 11:19 CEST

Creative Commons är en amerikansk organisation som arbetar i 70-talet länder runt om i världen, däribland Creative Commons Sverige, med sin uppsättning upphovsrättslicenser vilka ger upphovsmännen till ett verk möjlighet att på ett juridiskt hållbart sätt dela med sig av sina verk och ofta även tillåta andra att förändra verken. Svenska regissören Hanna SköldWikipediaEuropeanaNine Inch NailsAl JazeeraBritish Library och NRK Beta är bara några av de miljoner organisationer och människor världen över som använder Creative Commons.

Jonas Öberg, anställd på Morus konsult AB som VD och rådgivare för området licenser och upphovsrätt, har under en längre tid arbetat tillsammans med Creative Commons både internationellt och i ett nordiskt samarbete. I dagarna tecknades ett nytt avtal med Creative Commons som gör att Jonas även i fortsättningen kommer att lägga en del av sin arbetstid på rollen som regionkoordinator för Europa. För Morus konsult AB innebär det att man knyter ännu mer kunskap om Creative Commons nära sig.

- “För oss är det självklart att inte bara arbeta kommersiellt med våra hjärtefrågor utan också engagera oss individuellt i olika sammanhang,” säger Rikard Fröberg, rådgivare mot offentlig förvaltning på företaget, och fortsätter, “vår styrelseordförande, Henrik Sandklef, är till exempel vice ordförande i Free Software Foundation Europe, en ideell organisation som arbetar med öppen programvara i Europa. Ett aktivt engagemang i andra organistioner och grupper är något som är positivt för oss eftersom det för med sig väldigt mycket kompetens som vi sedan delar med oss till våra kunder.”

Inom Creative Commons kommer Jonas att arbeta med att koordinera det Europeiska arbetet, speciellt med den nya licensversionen (4.0) som förväntas vara klar till december, samt i expanderingen av nätverket mot östeuropa och de forna sovjet-republikerna i centralasien.

Om företaget
Morus konsult AB erbjuder oberoende rådgivning, analyser och utbildning kring öppen programvara, öppna standarder, öppen data och licensering av digitala verk. Våra erfarna konsulter har i genomsnitt 15 års erfarenhet från området och har arbetat inom och med såväl offentlig förvaltning som företag. Tack vare vår erfarenhet från såväl utveckling, teknik och strategiskt arbete kan vi långsiktigt stödja våra kunder i deras verksamhet och hjälpa dem bygga upp sin egen kompetens på området.

VD Jonas Öberg, telefon 031-3858891