Eqvarium AB

Credento – ett resultat av TF Banks samarbete med Eqvarium

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 08:43 CEST

TF Banks nya privatlån Credento, som Eqvarium tagit fram namnet till, lanserades i maj på den svenska marknaden och marknadsförs just nu via internetmarknadsföring och riktade DM-kampanjer mot företagets utvalda målgrupp. Under juni-augusti pågick även en lanseringskampanj på radio (främst via Mix Megapol). Utlandslansering kommer att ske under 2013. "Nu är vi jättenöjda med vårt nya produktnamn, men i början kändes det väldigt ovant för många inom företaget", säger Karin Andersson, Marknadschef på TF Bank.

Vintern 2011 blev Eqvarium kontaktade av Karin Andersson, Marknadschef på TF Bank (f.d. Time Finans). Bolaget stod inför lansering av ett privatlån som behövde ett varumärkesnamn som skulle fungera språkligt och juridiskt på fyra olika marknader, och också ha en tillgänglig .se-domän. Efter ett briefingmöte, där önskemål om namnets karaktär och dess juridiska och språkliga kriterier fastställdes, skapade Eqvarium ett antal namnförslag åt TF Bank baserat på olika kreativa ingångar. Efter två intensiva workshops beslutade de sig för sitt namn - Credento.

Såhär säger Karin Andersson om samarbetet och namnet:

Varför valde ni att samarbeta med Eqvarium, och vad tyckte ni om samarbetet? Jag blev tipsad att kontakta Eqvarium via en kontakt, och när jag väl träffade Eqvarium tyckte jag att deras process och tidsplan kändes professionell, genomarbetad och strukturerad men samtidigt tidseffektiv. Det passade vårt företags arbetssätt mycket bra.

Vad lärde ni er under namnutvecklingsresans gång? Att alla associerar väldigt olika till olika ord, beroende på vilken bakgrund och vilka erfarenheter man själv har. Och att det tar tid att ”känna” för ett nytt namn. Nu är vi jättenöjda med vårt nya produktnamn, men i början kändes det väldigt ovant för många inom företaget.

Hur kommer det sig att ni tillslut valde namnet Credento till ert privatlån? Då vårt företag i dag finns i fyra länder i Europa och har planer på att expandera till fler länder ville vi hitta ett produktnamn som funkar internationellt. Produkten är ett lån, och vi ville ha ett ord som symboliserar ett lån utan att själva ordet lån de facto står utskrivet i namnet. Namnet Credento kommer från orden ”credit/cred(ibility)” som både betyder lån och förtroende; båda dessa ord är viktiga adjektiv för en kreditgivare. Ändelsen ”ento” betyder egentligen ingenting men gör att ordet känns varmt och personligt, vilket är den känsla vi vill att vårt lån ska förmedla.

Klicka in på credento.se för att läsa mer om tjänsten.

För mer information, kontakta Katarina Nilsson, VD och namnstrateg på Eqvarium.

Mail: katarina@eqvarium.com

Eqvarium är en namngivningsbyrå som hjälper företag att sätta rätt namn på varumärken och produkter. Med en strategisk namnutveckling ökar varumärkets konkurrenskraft och lönsamhet. Vi är verksamma internationellt främst med fokus på den europeiska marknaden. Några av våra kunder: AstraTech, Billerud Fresh Services, CCS, Electrolux, Milko, NCC Roads, Sandvik Coromant, SCA Hygiene, SECO Tools, SonyEricsson och Toyota Material Handling Europe.

Möt oss på Facebook där också du kan bidra med dina reflektioner kring namn!