Vasakronan AB

Cristina Stenbeck populäraste skrivbordsgrannen

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 09:00 CET

Få saker på kontoret påverkar vår arbetsdag så mycket som vilka kollegor vi sitter närmast. När kontorsanställda i Sverige får välja skrivbordsgranne bland en rad politiker, kändisar och företagsledare, så är det styrelseproffset Cristina Stenbeck som tar hem första platsen. På andra plats kommer Mark Levengood och trea är Mikael Persbrandt. Det visar fastighetsbolaget Vasakronans undersökning Kontorsbarometern.

Mark Levengood är kvinnornas favorit
16 procent av kvinnorna vill ha Mark Levengood som bordsgranne jämfört med sex procent av männen. Cristina Stenbeck vinner bland männen med 14 procent medan tio procent av kvinnorna har henne som förstahandsval.

Reinfeldt före Sahlin och Victoria före Daniel
Åtta procent väljer statsminister Fredrik Reinfeldt som sin drömskrivbordsgranne medan Mona Sahlin väljs av tre procent. Reinfeldt väljs främst av män. Tio procent av männen väljer Reinfeldt jämfört med sex procent av kvinnorna. Kronprinsessan Victoria (fyra procent) är mer populär som bordsgranne än blivande maken Daniel Westling (en procent).

– Vem man sitter bredvid är en av de frågor som engagerar och påverkar medarbetare mest i det dagliga arbetet, säger Cecilia Söderström, HR-chef på Vasakronan. Vill man ha en rolig, inspirerande, kunnig, tyst eller pratig person i sin närhet? Vi har tagit reda på vilka typer av karaktärer man vill ha som skrivbordsgranne, och personifierat dem med kändisar. Och visst är det lite extra roligt att det är en ung, framgångsrik kvinna som hamnar på topp.

Fakta Kontorsbarometern
Kontorsbarometern är en oberoende, internetbaserad kanal som speglar kontorsanställdas åsikter i frågor som rör kontor och arbetsmiljö. Resultatet ger en tydlig indikation om kopplingen mellan lokalens arbetsmiljö och hur medarbetarna mår och trivs och hur effektivt de jobbar. Kontorsbarometern har genomförts tre gånger tidigare på uppdrag av Vasakronan. Läs mer på www.kontorsbarometern.se

Över 1000 svarade
1047 personer svarade under 2009 på undersökningen, som genomfördes av företaget United Minds. 46 procent var kvinnor, 54 procent män. Alla svarande arbetar på kontor.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Söderström, HR-chef Vasakronan
E-post: cecilia.soderstrom@vasakronan.se

De kontorsanställda fick frågan: ”Vem skulle du helst ha som skrivbordsgranne/dela kontorsrum med?” De kunde välja bland följande kända profiler:

1. Cristina Stenbeck 12 %
2. Mark Levengood 10 %
3. Mikael Persbrandt 10 %
4. Fredrik Reinfeldt 8 %
5. Jennifer Aniston 8 %
6. Jonas Gardell 6 %
7. Annika Falkengren 6 %
8. Caroline af Ugglas 6 %