Crowdcube North AB

Crowdcube godkänns av brittiska finansinspektionen

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 16:03 CET

Crowdcube i England är den första equity crowdfunding-plattformen som godkänns av Financial Service Authority (FSA), den brittiska motsvarigheten till finansinspektionen.

Crowdfunding mot delägande, även kallat gräsrotsfinansiering mot delägande, är en relativt ny marknad. Crowdcube är en ledande aktör inom branschen för företagsfinansiering och har sedan starten år 2011 fått in över motsvarande 50 miljoner kronor till brittiska företag. Idag finns över 28 000 registrerade investerare i Crowdcubes investerarnätverk som växer i snabb takt.

Godkännandet från FSA tilldelas organisationer som har genomgått omfattande granskning av system och kontroller, resurser och dess lämplighet. För Crowdcube innebär godkännandet även ett ökat skydd för investerare då investerarna nu har tillgång till oberoende experter från ombudsmannen för finansiella tjänster (Financial Ombudsman Service, FOS) och rätt att söka ersättning från ersättningssystemet för finansiella tjänster (Financial Services Compensation Scheme, FSCS).

Crowdcubes grundare, Darren Westlake kommenterar godkännandet från FSA:

”Vi är glada över att vara den första crowdfunding-plattformen som tillåter investerare att bli direkta aktieägare i brittiska företag. Vår auktorisering och det ytterligare skyddet för investerarna kommer att öka nöjdheten och förtroendet för tjänsten, vilket är kärnan av vår verksamhet och kommer att vara avgörande för vår fortsatta framgång i England.”

”Under de senaste två åren har vi varit pionjärer och ledande på marknaden för delägarbaserad crowdfunding som spås att explodera från 2013 och framåt. Vi vill fortsätta att vara förstahandsvalet för entreprenörer som söker aktiefinansiering och för folk som vill investera i nystartade företag och företag i tillväxt i England.”

Lord Young, näringslivsrådgivare till Storbritanniens premiärminister David Cameron, är författare till regeringsrapporten från år 2012 som förespråkar crowdfunding, ”Make Business Your Business – Supporting the start-up and development of small businesses”, och var den första omfattande rapporten om små och medelstora företag sedan Bolton rapporten 1971. Lord Young kommenterar godkännandet från FSA:

”Crowdfunding är en mycket innovativ och viktig finansieringskälla för brittiska företag. Det gläder mig att se att den brittiska finanssektorn och dess tillsynsmyndigheter reagerar dynamiskt till nya modeller för finansiering av företag, såsom gräsrotsfinansiering mot delägande, så att Storbritannien kan behålla sin position som världsledande inom detta område.”

Crowdcube kommer att lansera i Sverige under mars 2013 och då även ge svenska företag möjligheten att hitta finansiering genom crowdfunding-plattformen. För mer information om Crowdcube Sverige, vänligen besök www.crowdcube.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Tysklind, grundare Crowdcube Sverige
Email: johan.tysklind@crowdcube.se
Mobil: +46 (0) 706 127 154
Telefon: +46 (0) 8–741 00 80

Världens första crowdfunding-plattform mot equity för nystartade företag och företag i tillväxt.