Zygomatic Animation Studios AB

Crowdfunding – Digitalt tiggeri eller det nya sättet att realisera drömmar och idéer?

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 11:07 CEST

Det nystartade företaget Zygomatic Animation Studios AB i Trollhättan startade den 9 april en så kallad crowdfunding-kampanj genom den digitala plattformen IndieGoGo. Konceptet går ut på att presentera ett projekt man vill genomföra och låta människor runt om i världen ta del av planerna och själva bedöma ifall projektet är intressant. Om de gillar idén kan de donera pengar, ge feedback och sprida kampanjen till sina kontakter på sociala nätverk. Ju fler människor som donerar pengar, desto större är chansen att projektet realiseras. I gengäld får dessa personer tillgång till produkten, eller filmerna i vårt fall, när dessa är färdigställda.

Vi på Zygomatic har under det gångna året arbetat med olika typer av 3D-animation. Vi har skapat informationsfilmer som förklarar hur nypatenterade industriprodukter fungerar och animerat hur kirurgiska ingrepp går till så att patienter inom sjukvården kan känna sig förberedda inför sin operation. Parallellt har vi skrivit manus och designat karaktärer till en animerad komediserie vi vill skapa. Serien heter Duffton Friends och handlar om antropomorfer (djur med mänskliga attribut) som interagerar med varandra i den fiktiva staden Duffton. Målgruppen är ungdomar och unga vuxna och serien kommer vara helt på engelska för att kunna nå en så bred publik som möjligt.

Eftersom serien ska utformas i 3D tar varje avsnitt enormt mycket tid att genomföra och det är svårt att finna finansiärer som är beredda att satsa på konceptet. Därför har vi valt att vända oss direkt till seriens användare/målgrupp genom att starta en crowdfunding-kampanj på internet. Där kan människor ta del av den video vi spelat in i vilken vi presenterar projektet, berättar om manus och visar konceptskisser på karaktärer och stadens miljöer. Vi har även tagit fram ett pilotavsnitt för att testa den visuella stil vi siktar på med mycket lyckat resultat. Än så länge vet vi inte om vår kampanj kommer lyckas, men vi hoppas att människor ser potentialen i vårt projekt och vill bidra med en liten slant! På sikt hoppas vi att projektet kan bidra till att sätta Trollhättan och Vänersborg på kartan beträffande animation, och bygga vidare på den etablerade filmtradition som finns i vårt område.

Länk till vår kampanj – www.duffton.com/go
Länk till pilotavsnitt - www.youtube.com/dufftonfriends

Kontakt: