Fabel Kommunikation

Crowdfunding in Residence - Tio framtidsprojekt på Eskilstuna Konstmuseum

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 12:46 CEST

Crowdfunding in Residence - Tio framtidsprojekt på Eskilstuna Konstmuseum

Söndagen den 21:a oktober ställer framtiden ut på Eskilstuna kronsmuseum. Du kan ta del av 10 utvalda kulturprojekt som kommer visas både fysiskt och på sajten crowdculture.se .

- Crowdfunding är ett intressant och nytt sätt att möta publiken som vi vill lära oss mer om, säger Kenneth Åström, enhetschef på Konstmuseet i Eskilstuna. Konstmuseet är värd för Crowdfunding in residence kursen och ser att det finns många vinster med att nå ut på nya sätt till ny publik och att bredda finansieringen av konstnärlig verksamhet.

Landstinget Sörmland och Tillväxtbanken har en gemensam fond på crowdculture.se som deltagarna i ”Crowdfunding in Residence” kan söka från. Fondens pengar ger de privata investeringarna i projekten en hävstång och gör att crowdfunding även fungerar i ett mindre sammanhang regionalt eller lokalt, tillägger Ulrika Westin, omvärldskoordinator på Landstinget.

Den digitala världen blir en allt viktigare arena även för kulturen och konsten. Använder man crowdfunding rätt är det inte bara ett sätt att finansiera kultur och nya idéer utan även bra marknadsföring och ett sätt att hitta nya partners för att realisera din idé. Vi är glada att kunna samverka med konstmuseet i Eskilstuna och Landstinget kring detta, det är ett tydligt exempel på hur samverkansmodellen kan används i praktiken, säger Max Valentin, VD på Fabel Kommunikation som ansvarar för genomförandet.

Crowdfunding in Residence är en intensiv helg den 20 – 21 oktober där 10 utvalda projekt får professionell hjälp att skapa en egen crowdfundingkampanj på sajten crowdculture.se. Eventet samproduceras mellan Eskilstuna konstmuseum, KKN Sörmland och Fabel kommunikation. Kampanjerna ”pitchas” under en avslutande mingelkväll med publik den 21:a oktober, visar de deltagande kreatörerna upp sina kampanjer kan få startkapital från publiken!

För mer information

Kenneth Åström , Konstmuseet i Eskilstuna, 070 3163806 kenneth.astrom@eskilstuna.se

Ulrika Westin, Landstinget Sörmland, 073 4126636 ulrika.westin@dll.se

Max Valentin Fabel Kommunikation AB,  08 22430 410 max@fabel.se

Crowdculture är en plattform för att finansiera och realisera kuturprojekt. Systemet blandar investeringar från det offentliga och medborgare genom så kallad crowdsourcing och crowdfunding.