Stella Polaris

Crowdfunding -projekt för att översätta finsk-svensk spionhistorik till engelska

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2017 20:00 CET

Johanna Parikka Altenstedt skrev Operation Stella Polaris tio år sedan och sedan dess har berättelsen av hur de topphemliga finländska signalspanare evakuerades med sina familjer och hela den finländska avlyssningstekniken till det "neutrala" Sverige mitt i krigets tuffa skede hösten 1944.

- Under årens lopp har många sökt mig för att finna mer information om sina föräldrar och släktingar, eller för att få veta vad som faktiskt hände, berättar Johanna Parikka Altenstedt.

Boken blev genast uppmärksammad och hyllad både i Finland och Sverige. Därefter skrev Johanna en ny version på finska baserad på ny information som kommit fram, bland annat från länsarkivet i Härnösand, där exakta listor över alla evakuerade "flyktingar från Finland" hittades.

2012 kontaktades hon av Flora Paasonen, änkan till Aladar Paasonen, Finlands underrättelsechef under kriget och Marsalk Mannerheims högra hand. Fru Paasonen bodde i USA dit familjen emigrerat under hemlig identitet på 50-talet för att undkomma Stalins och Molotovs långa arm i Europa. Hennes man fick senare som många andra "stellister" en tjänst på CIA. Flora ville innan sin död berätta färdigt allt det som inte har ännu kommit fram i historieforskning, och till stöd hade hon makes hemliga gamla dokument, som rest med familjen genom årtionden och kontinenter. Men deras barn fick aldrig lära sig finska eller svenska, eller Floras språk, ungerska. Därför har de inte heller kunnat ta del av sina föräldrars berättelse.

- Nu har jag bestämt mig att försöka ge ut böckerna på engelska, lagom till att Finland i år fyller 100 år. Det är hög tid att de gamla historiska berättelserna nu kan delas utanför en liten krets i Finland och Sverige. Jag hoppas på att locka intresset hos amerikaner, hon konstaterar.

Parikka Altenstedt föreläste om Stella Polaris i San Diego i USA under en stor finsk event 2011 och då fanns det ett spirande intresse för krigshistoria, särskilt den delen som berör civila människor och familjerna.

- Jag hoppas att det faktum att en vanlig kvinna som jag lyckas beskriva historiska skeenden och särskilt från kvinnors perspektiv kan locka moderna unga läsare, som också tror på delningsekonomins kraft.

Projektet heter Operation Stella Polaris och finns på Kickstarter -crowdfunding -sida tills sista mars. Om man har dittills fått ihop summan som är målbilden blir det finansiering. Om man inte uppnår målet, då blir det inget.

Projektet finns här.

Johanna Parikka Altenstedt, filosofie licentiat i mediepedagogik, magister i sociologi och författare, född i Finland på 60-talet men bosatt i Sverige sedan 1980-talet. Hon startade IceCream Consulting AB 2017 för sina produktioner.

www.icecream.consulting