Piratpartiet

​Crowdfundingkampanj samlar nätfrihetskämpar i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2015 06:26 CET

Piratpartiet har dragit igång en crowdfundingkampanj för att samla journalisten Glenn Greenwald, tyske EU-parlamentarikern Julia Reda (pp) och Pirate Bay-grundaren Peter Sunde i Göteborg den 5-7 mars. Alla tre är bokade att tala på Mediadagarna (MEG), och en av belöningarna i crowdfundingkampanjen är att få delta på en privat middag med trion på fredagskvällen den 6 mars.

- Jag är väldigt nöjd över att vi lyckats få Greenwald, Reda och Sunde att alla tre tacka ja till att komma till Göteborg, säger Mattias Bjärnemalm, Piratpartiets utrikespolitiske talesperson. Det ska bli spännande att se vilka nya idéer som föds när tre så briljanta hjärnor sammanstrålar.

Crowdfundingkampanjen startades som ett sätt för partiet att täcka kostnaderna för deltagandet på MEG, men under arbetets gång har projektet växt till att även inkludera en heldag på lördagen, under namnet Internet Freedom Weekend. Under kampanjens första dagar har 30 000 kr samlats in, och målet är att få ihop minst 80 000 kr innan kampanjen slutar den 13 februari.

- 80 000 kr är vad vi behöver för att täcka våra kostnader för MEG, säger Björn Flintberg. Får vi in mer än det kommer allt gå till att göra Internet Freedom Weekend ännu bättre!

Internet Freedom Weekend går av stapeln den 5-7 mars i Göteborg. Helgen inleds med föreläsningar på MEG, och fortsätter sedan med en heldagskonferens på lördagen där fokuset kommer att ligga på nätaktivism och deltagarkultur.

Mattias Bjärnemalm, utrikespolitisk talesperson för Piratpartiet
mattias.bjarnemalm@piratpartiet.se

Björn Flintberg, initiativtagare till Internet Freedom Weekend
bjorn.flintberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.