Mofe AB

Cruited tar CV-granskning till nätet

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2014 18:40 CET

Cruited.com, som grundades under 2013 för att föra jobbsökarbranschen framåt i Sverige, lanserar nu granskning av cv online.

- Att vi lanserar cv-granskning är ett självklart steg i vår ambition att stötta talanger att nå längre i sin karriärutveckling, säger grundare Erik Fors-Andrée. Det finns otroligt många helt fantastiska människor som inte riktigt kommer fram för att deras ansökningar sorteras bort för tidigt. Det vill vi ändra på.

Cruited ska ta fram verktyg som hjälper människor i hela processen med att söka nytt jobb, från att kartlägga var man ska jobba, till ansökan, intervjun och första dagarna på jobbet. Företaget erbjuder redan tidigare granskning av personligt brev online.

- Vi började med personligt brev eftersom vi upplever att det är där den största utmaningen ligger för de allra flesta som söker jobb, förklarar Erik Fors-Andrée. Men CV är en otroligt grundläggande del i jobbsökande och det känns spännande att vi nu kan erbjuda båda produkterna.

Precis som för personliga brev, utgår Cruited från en mängd olika kriterier vid granskningen av cv. Metoden bygger på den vetenskapliga forskning som finns på karriärområdet kombinerad med samlade erfarenheter från arbetsgivare, rekryterare, headhunters och karriärrådgivare.

- Vår metod utgår från över 100 kriterier, baserade på vetenskaplig forskning och samlade erfarenheter från arbetsgivare, rekryterare, headhunters och karriärrådgivare, förklarar Erik Fors-Andrée.

Betydelsen av en klassisk cv har minskat de senaste åren och det är en trend som kommer att hålla i sig enligt Erik Fors-Andrée. En orsak till det är att både kandidater och rekryterare lägger mer fokus på LinkedIn och profilen där ersätter mer och mer den klassiska cv:n.

- Det har också att göra med att andra faktorer än de historiska meriterna blir allt viktigare vid rekrytering säger Erik Fors-Andrée. Personlighet, drivkrafter, framtidspotential och kulturell matchning får en allt större roll i många rekryteringar.

Att LinkedIn får en allt viktigare roll i jobbsökande har Cruited tagit fasta på även på ett annat sätt. Under våren lanserar företaget granskning av LinkedIn-profiler.

- Vi jobbar just nu intensivt med att förfina metoden för LinkedIn-granskning. Vad jag vet kommer vi vara först i världen med att lansera en webbaserad tjänst för detta, säger Erik Fors-Andrée.

Cruited erbjuder verktyg för dig som vill ha ett jobb du älskar. Vi har utvecklat en metod för att bedöma och förbättra jobbansökningar. Genom att granska din jobbansökan online ökar du markant chanserna att komma på intervju.