CSC Sverige AB

CSC tar ytterligare en affär inom den finansiella sektorn

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 17:31 CET

Vital och CSC ingår IT-avtal värt 395 miljoner kronor. DnB NOR-koncernens pensionsbolag Vital Forsikring är en av Norges största pensionsbolag med cirka en miljon kunder. Vital har efter en omfattande upphandling valt CSC som IT-partner för de nästa fem åren. CSC ska bistå med utveckling, förvaltning och drift av verksamhetskritiska system. Om alla optioner används inkluderat tre års förlängning kan samarbetet omfatta IT-leveranser för mer än 500 miljoner kronor.

-Vi ville ha en strategisk partner som kan leverera bra kvalitet till konkurrenskraftiga priser och samtidigt vara med och utveckla vår verksamhet. CSC visade dessutom stor förståelse för våra affärsmässiga behov och detta bidrog till att CSC blev vinnaren, säger Bård Benum, VD på Vital.

-Den här affären är nästa steg i vår offensiva satsning att bli en ledande IT-leverantör till den finansiella sektorn i Norden. Den bekräftar att CSC är en attraktiv IT-partner för ledande bank- och försäkringsbolag i alla nordiska länder, säger Ulf Baggström, VD på CSC i Sverige.

CSC har cirka 850 medarbetare i Sverige och totalt 3700 medarbetare i Norden. Samtidigt innebär avtalet en ökad användning av offshore resurser från CSC Indien.

-Efter en omfattande upphandlingsprocess har vi valt CSC baserat på företagets spetskompetenser av IT-lösningar inom pensionsförsäkring kombinerat med ett flexibelt internationellt leveranssystem, säger Bård Benum på Vital.

-Det viktigaste är att CSC kan möta våra framtidsvisioner på ett bra sätt. Vi konkurrensutsätter IT-kontrakt så att vi har den bästa förutsättningen för att förvalta kapitalet och pensionen för våra kunders räkning, kommenterar IT-direktör Kjell J. Sivertsen på Vital och ansvarig för samarbetsavtalet.

-Samtidigt arbetar vi med förnyelse och förbättring. Just nu implementeras ett förnyelseprogram i Vital som tar fram ny teknologi. I tillägg är vi i färd med att förbereda en större satsning utomlands och då är det viktigt att ha en IT-partner som bistår på ett bra sätt även här. För detta ville vi ha en innovativ och internationell partner och därför valde vi CSC, säger Sivertsen.

Ulf Baggström
VD, CSC Sverige