SU Inkubator

CSES inkubatorsbolag Jiddr och Inspons finansieras med en miljon

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 07:30 CET

CSES inkubatorsbolag Jiddr och Inspons har tillsammans erhållit närmare en miljon från Ungas Innovationskraft för utveckling av sociala innovationer. Ungas innovationskraft drivs av VINNOVA och Tillväxtverket för att fler unga ska förverkliga sina idéer.

Inspons gör det möjligt för individer, grupper och företag att anta motionsutmaningar och i samband med dessa samla in pengar till välgörenhet. Inspons vill både öka stödet till välgörande ändamål och uppmuntra till ett hälsosamt liv – till ett hälsosamt givande. Därför fokuserar Inspons i första hand på fysiska utmaningar som motionslopp och andra idrottsevenemang.

– Det här är en tydlig bekräftelse för vårt koncept och dess potential. Pengarna möjliggör fortsatt affärsutveckling, där vår webbplats är en central del för insamlingsarbetet, säger Kia Mohebi, VD och grundare av Inspons.

Jiddr är en smartphone-app för ungdomar, där man har möjlighet att kostnadsfritt och anonymt prata om olika ämnen. Det finns alltid en vuxen värd i chatten som stöttar inom olika ämnen, men alla har möjlighet att prata. Eller så väljer man att bara lyssna. Jiddr vill förse unga med vuxna förebilder, gemenskap och vetskap att man inte är ensam i sin situation.

– Finansieringen medför att vi kan betala våra programmerare som lägger ner ett jättejobb! Det är en fantastisk känsla och ett bevis på att några starkt tror på det vi gör! Jag är otroligt glad och nu kör vi på till 100 procent, säger grundaren Josefine Wahlberg.

Kontakt:
Kia Mohebi, grundare Inspons: 076-174 48 15, kia@inpons.se
Josefine Wahlberg, grundare Jiddr; 0708-897653, jossan@jiddr.com

CSES (Center för Socialt Entreprenörskap Stockholm)
stimulerar och stödjer utvecklingen av socialt entreprenörskap. Syftet är att bidra till framväxten av nya företag och organisationer som löser angelägna sociala problem. Centret finansieras av svenska ESF-rådet och drivs av SU Innovation.