BlackBerry

Cubio lanserar BlackBerry i Finland

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2012 08:11 CET

Finska mobiloperatören Cubio och Research In Motion (RIM) (NASDAQ: RIMM; TSX: RIM) lanserar tillsammans BlackBerry® i Finland. Företagskunder och konsumenter kan göra förbeställningar hos Cubio från första mars via www.cubio.com/blackberry och BlackBerry-mobiler kommer finnas tillgängliga hos Cubio i början av april.

Cubio kommer att erbjuda BlackBerry® Enterprise Server för företagskunder, som används av 90 procent av Fortune 500-företagen, och BlackBerry® Internet Service för mindre företag och konsumenter. En rad BlackBerry-mobiler blir tillgängliga, inklusive BlackBerry® Torch™ 9860 (med pekskärm), BlackBerry® Bold™ 9900 och BlackBerry® Bold™ 9790 (pekskärm och tangentbord) samt BlackBerry® Torch™ 9810 (pekskärm och utskjutbart tangentbord). Samtliga modeller har nya operativsystemet BlackBerry® 7 som innehåller en rad olika funktioner för kommunikation, arbete, multimedia och sociala medier.

BlackBerry är känt för hög säkerhet, ledande kommunikationsegenskaper och funktioner som tillåter användare eller IT-avdelningar att lokalisera och på distans radera data på en borttappad eller stulen mobil. Företagskunder kan också installera applikationer och konfigurera inställningar på en mobil åt andra användare.

– BlackBerry stärker Cubios erbjudande och positionerar oss som en operatör med lösningar för både företagsanvändare och konsumenter. BlackBerry erbjuder smarta funktioner kring meddelanden och sociala medier för konsumenter medan företagsanvändare har nytta av den höga säkerheten och nära integrationen med företagssystemen. Vi planerar även att erbjuda skräddarsydda lösningar åt företagskunder, säger Kyösti Järnefelt, ansvarig för BlackBerry på Cubio.

BlackBerry-plattformen rymmer en mängd nära integrerade applikationer och tjänster för en unik och optimerad användarupplevelse. Bland dessa tjänster finns e-post och BlackBerry® Messenger™ som låter användare kommunicera med varandra i realtid. På BlackBerry® App World™ finns en mängd appar att ladda ner för både arbete och nöje.

– Vi är glada över att få arbeta med Cubio kring lanseringen av BlackBerry i Finland, säger Paul Lucier, ansvarig för Norra Europa på RIM. BlackBerry har trogna användare över hela världen och vi tror att användare även i Finland kommer att uppskatta de smarta funktionerna och tjänsterna hos BlackBerry.

www.cubio.com/BlackBerry

Mer om BlackBerry
BlackBerry Enterprise Server är utvecklad för företag som vill kunna hantera sina egna e-postservrar. Lösningen kan enkelt integreras med IBM® Lotus® Domino®, Microsoft® Exchange och Novell® GroupWise®.

BlackBerry Internet Service riktar sig till mindre företag och konsumenter. Tjänsten ger kunder tillgång till bland annat internet, sociala nätverk och upp till 10 e-postkonton (inklusive populära ISP-konton som Yahoo! Mail och Google Mail) hos en BlackBerry-mobil.

BlackBerry Bold 9790 kombinerar högupplöst pekskärm med ett smidigt tangentbord. Den tunna designen gör den lätt att bära med sig och bekväm att hålla i.

BlackBerry Bold 9900 är med sina 10,5 mm den tunnaste smarta mobilen från BlackBerry hittills. Modellen kombinerar ett högeffektivt tangentbord och pekskärm i den ikoniska BlackBerry Bold-designen.

BlackBerry Torch 9810 är en snabbare och smidigare vidareutveckling av populära BlackBerry Torch. Den högupplösta pekskärmen på 3,2 tum ger imponerande mediaupplevelser och med det utskjutbara tangentbordet skriver man snabbt och korrekt även på språng.

BlackBerry Torch 9860 är en helt pekskärmsbaserad mobil. Pekskärmen på 3,7 tum, den största någonsin på en BlackBerry-mobil, gör modellen optimal för att visa webbsidor, bilder, videofilmer och spela spel. Webbläsaren har förbättrats avsevärt tack vare BlackBerry 7 och ger en snabb och fin bildåtergivning på den stora pekskärmen.

Nya BlackBerry 7 OS ger en snabbare upplevelse med förbättrad webbläsare, röststyrning och stöd för Augmented Reality. BlackBerry 7 kan också hantera privat innehåll avskiljt från företagsinnehåll och kommer direkt tillgänglig med en rad olika applikationer.

För mer information, vänligen kontakta:

Kyösti Järnefelt
Head of BlackBerry business unit, Cubio
Tel: +358 46 812 9071
Email: kyosti.jarnefelt@cubio.com

Bite Communications
Email: rim@bitepr.se

Om Cubio
Cubio är en innovativ leverantör av mobiltjänster som gör livet enklare. Anpassade tjänster som är baserade på pålitliga mobila lösningar ger ett ökat värde åt kunder än enbart billiga priser. Cubio erbjuder skräddarsydda paket för att täcka särskilda behov hos exempelvis företag som behöver starkt dataskydd, resenärer som vill undvika roamingkostnader och för logistikföretag i Finland och Ryssland. Förutom att göra livet enklare för sina kunder erbjuder Cubio en högt uppskattad, personlig kundtjänst. Cubio är den första operatören att erbjuda BlackBarry på den finska marknaden. Cubios huvudkontor ligger i Helsingfors och man har även kontor i St. Petersburg, Ryssland. För mer information vänligen besök:www.cubio.com.

Om Research In Motion
Research In Motion (RIM), en global ledare inom trådlös innovation, revolutionerade mobilindustrin när BlackBerry lanserades 1999. Idag används produkter och tjänster under varumärket BlackBerry av miljontals kunder världen över för att upprätthålla kontakt med människor och tillgång till information och innehåll. RIM grundades 1984 och är baserat i Waterloo (Ontario), Kanada. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, samt Latinamerika. RIM är noterat på NASDAQ och Toronto-börsen. För mer information besök www.rim.com eller www.blackberry.com.

Forward-looking statements in this news release are made pursuant to the "safe harbor" provisions of the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995 and applicable Canadian securities laws. When used herein, words such as "expect", "anticipate", "estimate", "may", "will", "should", "intend," "believe", and similar expressions, are intended to identify forward-looking statements. Forward-looking statements are based on estimates and assumptions made by RIM in light of its experience and its perception of historical trends, current conditions and expected future developments, as well as other factors that RIM believes are appropriate in the circumstances. Many factors could cause RIM's actual results, performance or achievements to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements, including those described in the "Risk Factors" section of RIM's Annual Information Form, which is included in its Annual Report on Form 40-F (copies of which filings may be obtained at www.sedar.com or www.sec.gov). These factors should be considered carefully, and readers should not place undue reliance on RIM's forward-looking statements. RIM has no intention and undertakes no obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise, except as required by law.

The BlackBerry and RIM families of related marks, images and symbols are the exclusive properties and trademarks of Research In Motion Limited. Research In Motion and BlackBerry are registered with the U.S. Patent and Trademark Office and may be pending or registered in other countries. All other brands, product names, company names, trademarks and service marks are the properties of their respective owners. RIM assumes no obligations or liability and makes no representation, warranty, endorsement or guarantee in relation to any aspect of any third party products or services.