Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

CUF anmäler Västerbottens Folkblad och Arbetarbladet till pressombudsmannen

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 09:15 CET

Efter att Arbetarbladets ledare (29/1) tillskrivit CUF:s förbundsordförande Magnus Andersson helt påhittade åsikter i syfte att framställa Andersson i dålig dager så anmäls tidningen till pressombudsmannen. Västerbottens Folkblads ledare (1/1) använde sedan dessa åsikter som direkt citat, helt utan källgranskning, vilket gör att även Västerbottens Folkblad anmäls till pressombudsmannen.

Ledarsidor har en viktig opinionsbildande roll, att dessa ljuger för att framställa sina meningsmotståndare som dåliga karaktärer är ett grovt övertramp. För att inte detta ska passera obemärkt förbi och bli en vana i valrörelsen så väljer vi att anmäla de båda tidningarna till pressombudsmannen, säger Magnus Andersson.
Båda tidningarna uppger att Magnus Andersson skulle applådera Posten i Umeås uppsägningar av äldre personer och att han hävdar att 40- åringar borde inse att de gjort sitt på arbetsmarknaden. Detta är något Andersson varken sagt, eller sagt något som kan uppfattas liknande. I själva verket har Magnus Andersson inte kommenterat Posten i Umeå överhuvudtaget.

Att ledarskribenten på Västerbottens Folkblad efter påpekande i kommentarsfältet direkt erkänner att hon har fel, utan att skriva någon ursäkt eller rättelse dagen efter var det som slutligen gjorde att anmälan idag skickas in.

I anmälan anges dessa båda stycken som huvudskäl

Västerbottens folkblad (1/1) ”MAGNUS ANDERSSON, ordförande i Centerns ungdomsförbund och en av Stureplanscenterns nyliberala och flitiga ideologer applåderar Posten i Umeås agerande. Andersson förespråkar naturligtvis att LAS skrotas.

– De som fyllt 40 eller 50 borde själva begripa att de gjort sitt och bereda plats åt någon yngre. Varför inser de inte att de gjort sitt? säger Andersson. Sämre verklighetsförankring får man verkligen leta efter.”

Arbetarbladet (29/1)
” Utsorterandet applåderas av Magnus Andersson, ordförande i Centerns ungdomsförbund. Han är visst bördig från Hälsingland.
Andersson, en av Stureplanscenterns nyliberala och flitiga ideologer, vill skrota Las, en lag som stänger ute unga och väver förlamande trygghetsväv över gamla och trötta.
De som fyllt 40 eller 50 borde själva begripa att de gjort sitt och bereda plats åt någon yngre. Varför inser de inte att de gjort sitt? Anderssons fråga blir hängande, obesvarad.”

För mer information:

Magnus Andersson