Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

Cuf-förslag blir verklighet

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 13:16 CEST

Redan i mars tidigare i år på DN Debatt presenterade Centerpartiets Ungdomsförbund ett förslag om ett riktat klimatbistånd för att få bukt med miljöproblematiken och fattigdomsbekämpningen.

- Centerpartiets Ungdomsförbund gör skillnad, vårt engagemang i miljöfrågan har gjort att vi får ett klimatbistånd. För ett drygt halvår sen riktade vi skarp kritik mot både förra och nuvarande regerings miljöpolitik. För oss är minskade utsläpp viktigare än något annat, för att sänka utsläppen måste vi tänka mer internationellt, säger Magnus Andersson, Förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund.

Idag svarade Alliansen med att satsa på ett klimatbistånd i kommande budget.

- Ett av de viktigaste förslagen vi förde fram för över ett halvår sen på DN Debatt var just att skapa ett riktat klimatbistånd för att hjälpa de länder som har stor potential, men inte råd själva, att sänka sina utsläpp. Det här är en stor seger för CUF:s enagagemang i miljöfrågan. Nu fortsätter vi för att skapa mer frihandel, teknikutveckling och tuffare handel med utsläppsrätter, avslutar Magnus Andersson, Förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund.

För mer information:

Magnus Andersson