Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

CUF-ordförande skriver bok om klimatet

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 13:16 CET

I dagarna avslutas klimattoppmötet i Köpenhamn. Miljöfrågorna har aldrig varit så omdebatterade som nu och intresset har aldrig varit så stort. Idag släpper Magnus Andersson, Förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund sin bok: Klimatutmaningen. I boken tar Andersson ställning för GMO, CCS-teknik och avvisar inte atomtekniken.

- Det finns inget mer uppenbart än att ekonomisk tillväxt, forskning och teknikutveckling, internationella spelregler och pris på koldioxid är lösningen på klimatutmaningen. Min bok är inte inspirerad av Al Gore, den visar inte på isbjörnar som klamrar sig fast vid vad som framställs vara Arktis sista isflak. Boken handlar om människorna som drabbas. Det är en bok om vad vi bör och inte bör göra för att klara klimatutmaningen, och för att unga människor ska få leva sina drömmar. Säger Magnus Andersson.

Citat ur boken:

Appropå GMO
"Om någon kan visa mig en gröda som gör att vi kan få ut mer energi till mindre kostnad /---/ en frukt som kan växa i Afrikas torraste delar och mätta fler människor, så lovar jag att bjuda den personen på champagne"

Appropå FN:s klimatpanel, handel, ekonomisk tillväxt och konsumtion
"Fri handel är avgörande för att lyckas med klimatarbetet."

"I 2,0- gradersalternativet visar FN:s klimatpanel att världens länders sammanlagda BNP år 2100 ökar till ofantliga 550 000 miljarder dollar /---/ Det alternativ som påstådda miljöaktivister föresrpåkar är det motsatta: lärgre konsumtion, lokala lösningar och mindre ekonomisk utveckling. Med sådana metoder höjs temperaturen avsevärt mer, 3,4 grader, samtidigt som tillväxt en nästan halveras. /---/ Det [alternativet påstådda miljökämpar förespråkar] ger nästan dubbelt så hög temperaturhöjning och människor i den fattigare delen av världen får också i fortsättningen välja mellan malariamedicin och mat."

Under ett års tid har Magnus rest till sex olika länder: USA, Brasilien, Kina, Bangladesh, Bosnien och Tanzania för att träffa ungdomar och prata om hur de ser på miljön och klimatutmaningen. Ofta handlade samtalen om drömmar och om mål. Slutsatsen blev att klimatbekämpning och fattigdomsbekämpning går hand i hand. För att lyckas rädda klimatet måste vi först eller samtidigt fokusera på fattigdomsbekämpning.

På denna länk finns högupplösta bilder samt boken i digitalformat:

För mer information:

Magnus Andersson