Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

CUF: Sänk lönerna och skapa ungdomsjobb

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 09:01 CET

Idag inleds Centerpartiets Kommundagar i Göteborg. Centerpartiets Ungdomsförbund vill på alla sätt vara med och driva på debatten för att uppmärksamma problemen på arbetsmarknaden för unga. Kommunpolitiker har ett stort ansvar för att de arbetsmarknadsmässiga problemen för unga ska minska.

- Vi tycker att det är dags att ge ungdomarna en väg in på arbetsmarknaden. Nya kollektivavtal som höjer ingångslönerna försvårar för unga att få sitt första jobb. Hellre löneökningar när dörren till yrkeslivet öppnats än höga trösklar för dem som knackar och vill in, säger Magnus Andersson, Förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund.

Kommunerna är ansvariga för många av de jobb som ungdomar får som första jobb inom vård, skola och omsorg. Där har kommunpolitikerna ett stort ansvar för att inte försvåra för unga att komma in på arbetsmarknaden. Centerpartiets Ungdomsförbund vädjar nu till Centerpartistiska kommunpolitiker som samlas i Göteborg att göra det möjligt för Sveriges ungdomar att ta sig in på arbetsmarknaden.

- I årets avtalsrörelse kan fackföreningar och arbetsgivare, i många fall Sveriges kommuner hjälpas åt för att inte försvåra för ungdomarna. Förhandla inte bort ungdomarnas framtid, menar Magnus Andersson.

För mer information:

Magnus Andersson