Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

CUF vill ha fortsatt elevmajoritet i gymnasieskolstyrelser

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 11:23 CET

CENTERPARTIETS UNGDOMSFÖRBUND
2006-11-21

CUF riktar idag skarp kritik mot Alliansregeringens skolminister Jan Björklund.
- Återigen är den svenska regeringen ute med pekpinnar och ska styra enskilda kommuner och skolor, säger Annie Johansson, CUF:s vice förbundsordförande och riksdagsledamot för centerpartiet. Hon menar att skolstyrelser med elevmajoritet är ett oslagbart sätt att på ett praktiskt sätt visa ungdomar vad demokrati innebär.

- Att ungdomar i gymnasieåldern inte skulle kunna ta ansvar för sina beslut tycker jag är ett felaktigt påstående, säger Annie Johansson, det är faktiskt vuxna människor vi pratar om och ger man elever på gymnasiet ett stort ansvar är de definitivt mogna att inte ta oansvariga beslut. Elever ska kunna bestämma mer än bara färgen på väggen i uppehållsrummet.

CUF anser att gymnasiestyrelser ska ha elevmajoritet. Men vi anser också att det ska vara upp till varje skola/kommun att besluta om hur skolan ska styras.
- Det måste vara bättre än att Jan Björklund pekar med hela handen och förbjuder elevmajoritet, avslutar Annie Johansson.

För mer information kontakta pressekreterare Marie Wickberg eller Annie Johansson, 070-829 15 22.

MVH
Marie Wickberg
Pressekreterare | Kampanjstrateg
08-617 38 68 | 073-907 17 72 | marie.wickberg@centerpartiet.se Centerpartiets Ungdomsförbund | www.cuf.se Box 2200, 103 15 Stockholm | Besök: Stora Nygatan 4