Malmö Opera och Musikteater

Cullbergbaletten 29-30 sept

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 13:09 CEST

På måndag 20 augusti kl 9 släpper Malmö Opera biljetterna till Cullbergbalettens gästspel med jubileumsföreställningen CULLBERGBALETTEN 40 ÅR. Föreställningen framförs på stora scenen lördag 29 och söndag 30 september. Båda dagarna kl 18.

Malmö Operas samarbete med Cullbergbaletten fortsätter. 2007 fyller kompaniet 40 år och firar detta med en jubileumsföreställning kantad av festliga överraskningar med såväl tillbakablickar som nya stycken skapade till särskilt till kompaniets jubileumsfirande.

Koreografi: Birgit Cullberg, Mats Ek, Alexander Ekman och Johan Inger.
Föreställningens längd: 1 tim 20 min utan paus

1967 bildade 59-åriga Birgit Cullberg Cullbergbaletten på uppdrag av regeringen. Från att ha varit ett kompani på åtta dansare från fem olika länder består Cullbergbaletten idag av tjugo dansare varav fem är svenskar. Ensemblen har fram till nu dansat i 47 länder och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. Cullbergbaletten har sedan starten gjort cirka 2730 föreställningar. Mats Eks Giselle är med sina 308 föreställningar det verk som kompaniet visat flest gånger.

Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.

Mer info, historik och bilder: www.cullbergbaletten.se

Vänliga hälsningar

Catarina Ek