Riksteatern

Cullbergbaletten får ny konstnärlig ledare

Pressmeddelande   •  Jun 16, 2003 10:00 CEST

Johan Inger tillträder som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten 1 juli.

Johan Inger är född i Stockholm och utbildad vid Kungliga Teaterns balettelevskola och vid National Ballet School i Kanada. 1985 kom han som dansare till Stockholmsoperan (Kungliga Teatern) där han 1989 utnämndes till solist. 1990 blev han medlem i Nederlands Dans Theater (NDT) i Holland. Hos NDT har Johan Inger dansat ledande roller i baletter av bland annat Jirí Kylián, Nacho Duato, Ohad Naharin och Mats Ek.

Som koreograf kom Johan Ingers officiella genombrott med baletten Mellantid för NDT hösten 1995. För detta verk fick han priset Philip Morris’ Finest Selection Award. Mellantid följdes av Sammanfall 1997, Couple of Moments 1997, Livnära 1997, Round Corners 1998, Among Others 1999, Dream Play 2000, Walking Mad 2001 samt So Now Then och Out of Breath 2002. För Dream Play och Walking Mad belönades Johan Inger med Lucas Hoving-priset, holländska teaterförbundets pris för bästa produktion.

Cullbergbaletten tog 1996 upp Johan Ingers Next, som ursprungligen gjorts för en Workshop på NDT, på repertoaren. 1998 visade kompaniet hans Livnära och 2000 Hurry Slowly. 2002 skapade Johan Inger för första gången ett verk direkt för Cullbergbaletten: Home and Home.

Johan Ingers senaste verk, Pneuma, hade premiär med NDT den 17 april.