Malmö Opera och Musikteater

Cullbergbaletten gästar 13-14 14 feb

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 11:46 CET

CULLBERGBALETTEN gästar sedan några år tillbaka Malmö Opera en gång om året.
Lördagen 13  och söndagen 14 februari är det dags igen – denna gång med POSITION OF ELSEWHERE.

POSITION OF ELSEWHERE är Johan Ingers andra helaftonsverk för Cullbergbaletten. Den hade sin urpremiär för ungefär ett år sedan, 7 februari 2009.

Liksom i POINT OF ECLIPSE, som Cullbergbaletten gästade Malmö Opera med i oktober 2008 samarbetar Johan Inger i POSITION OF ELSEWHERE med scenografen Jens Sethzman och kompositören Jean-Louis Huhta.
POSITION OF ELSEWHERE är en tredelad upplevelse som bär på en sorts bearbetning av Johan Ingers fem år som Cullbergbalettens konstnärliga ledare.

RECENSENTER är välkomna att övervara POSITION OF ELSEWHERE lördagen 13 februari kl 18.
OSA senast 10 februari.

Cullbergbaletten är inne på sitt femte decennium som ett världsledande kompani inom danskonsten. Ensemblen har dansat i ett fyrtiotal länder och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv.
Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.

POSITION OF ELSEWHERE

E-mail catarina.ek@malmoopera.se
www.malmoopera.se

JOHAN INGER
Johan Inger var konstnärlig ledare för Cullbergbaletten från halvårsskiftet 2003 till halvårsskiftet 2008.
Johan Inger är född i Stockholm och utbildad vid Kungliga Teaterns balettelevskola och vid National Ballet School i Kanada. 1985 kom han som dansare till Stockholmsoperan där han 1989 utnämndes till solist. 1990 blev han medlem i Nederlands Dans Theater (NDT) i Holland. Hos NDT har Johan Inger dansat ledande roller i baletter av bland annat Jirí Kylián, Nacho Duato, Ohad Naharin och Mats Ek.
Som koreograf kom Johan Ingers officiella genombrott med baletten Mellantid för NDT hösten 1995. För detta verk fick han priset Philip Morris' Finest Selection Award. För sina verk Dream Play och Walking Mad belönades Johan Inger med Lucas Hoving-priset, holländska teaterförbundets pris för bästa produktion. 2002 skapade Johan Inger verket Home and Home för Cullbergbaletten som i augusti 2003 belönades med utmärkelsen Herald Angel i samband med föreställningar vid Edinburgh Festival. Efter att ha presenterat Walking Mad i Verona i Italien sommaren 2004 belönades Johan Inger och Cullbergbaletten med tidningen Danza & Danzas pris för bästa föreställning. Johan tilldelades Birgit Cullberg-stipendiet år 2006.

JENS SETHZMAN
Ljusdesigner och scenograf
Jens Sethzman arbetade som frilansande dekormålare i Stockholm 1985-1990 med bland andra Teater Fågel Blå, Fria Teatern, Oktoberteatern och Boulevardteatern.
I början på 90-talet började han med egen design med måleri och ljus som främsta källor. Hans utveckling som scenograf har starkt påverkats av arkitektur och ljus med specifika teorier om ljusets musikalitet och irrationalitet.
De senaste femton åren har Jens Sethzman fokuserat på modern dans i samarbeten med bland andra koreograferna Örjan Andersson, Cristina Caprioli, Ina Christel Johannessen, Virpi Pahkinen, Margareta Åsberg och Per Jonsson. Han har också under de senaste nio åren arbetat med scenografi för Dramaten, Stadsteatern och Teater Galeasen med bland andra regissörerna Stefan Larsson, Rickard Günther, Linus Tunström och Birgitta Englin.
Jens Sethzman var under 2005-2006 medlem av Kulturrådets referensgrupp för dans. Han har ingått i det konstnärliga rådet vid Dramatens Elverket och i styrelsen för norska scenografers förbund och grundat och delat chefskap för norska danskompaniet zero visibility corp. Han har också hållit föreläsningar på Dramatiska Institutet, Teaterhögskolan i Helsingfors, Balettakademien samt Danshögskolan i Stockholm.
Jens Sethzmans har nyligen arbetat med Medealand i regi av Ingela Olsson på Elverket och Ready to explode i koreografi av Örjan Andersson.
Jens Sethzman har gjort scenografi och ljus till Johan Ingers Point of eclipse och Position of elsewhere.

JEAN-LOUIS HUHTA
Kompositör, musiker och DJ
Jean-Louis Huhta började sin musikkarriär i Freddie Wadlings band Cortex. Därefter har han spelat i en rad andra band som Stonefunkers, Anti-Cimex, Lucky People Center, Brommage Dub och Skull Defekts.
Han har komponerat musik till koreografer som Björn Elisson (Brott, Överlevnadsstrategier), Cristina Caprioli (En man, Octavia), Rasmus Ölme, Per Jonsson och Philippe Blanchard.
Jean-Louis Huhta har också gjort musik till teater och film, bland annat filmen Last supper av Bigert och Bergström, Ett öga rött i regi av Jenny Andreasson på Angeredsteatern i Göteborg och Den arabiska natten av Egil Pålsen på Stockholms Stadsteater 2003.
Jean-Louis Huhta framträder också som soloartist