Malmö Opera och Musikteater

Cullbergbaletten nästa vecka

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 15:17 CET

CULLBERGBALETTEN, svensk dans internationellt mest kända kompani, gästar Malmö Opera 14 och 15 november med koreografierna BLANCO av Johan Inger, Cullbergbalettens konstnärliga ledare sedan 2003, och END av Sidi Larbi Cherkaoui, belgisk-marockansk koreograf med bakgrund inom modern dans och hip-hop som gjort sig känd för sina gränsöverskridande verk.

Båda verken hade sin urpremiär på Göteborgs Dans- och Teaterfestival 25 augusti i år.

RECENSENTER är välkomna att övervara Malmöpremiären tisdag 14 november.
OSA senast 13 november.

Pjäsinfo BLANCO och END samt info om Cullbergbaletten och Johan Inger och Sidi Larbi Cherkaoui nedan.

Högupplösta bilder finns att ladda ner på www.cullbergbaletten.se - klicka press – pressfoton – Blanco, End.

Mer info nedan!

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Press Manager
Malmö Opera och Musikteater AB
SE-200 10 Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmo.se
www.malmoopera.se

I verket BLANCO jagas en illusion, en strävan efter en värld som ännu inte är märkt av erfarenhet. Ständiga försök skapas för att träda in i något som är onåbart.
Koreografi och scenografi: Johan Inger
Koreografassistent: Jane Hopper
Kostym: Johan Inger och Nina Stenmark
Ljusdesign: Erik Berglund
Musik: Stefan Levin
Längd: ca 45 min

END kretsar kring att finna riktningen i livet och i sina relationer till andra människor, ett verk som handlar om att riva murar - verkliga och inbillade.
Koreografi: Sidi Larbi Cherkaoui
Koreografassistent och repetitör: Lena Wennergren-Juras
Koreografassistenter: Sri Louise, Nicolas Vladyslav, Damien Jalet
Scenografi: Wim Van de Cappelle
Kostym: Isabelle Lhoas och Frédérick Denis
Ljusdesign: Peter Lundin
Musik: Traditionell musik från Georgien med Hamlet Gonashvili
Längd: ca 60 min

BLANCO och END hade båda urpremiär 25 augusti 2006 på Göteborg Dans & Teater Festival. Malmöpremiär vid Malmö Opera tisdag 14 november 2006. Spelas också onsdag 15 november

CULLBERGBALETTEN
Cullbergbaletten är inne på sitt fjärde decennium som ett världsledande kompani inom danskonsten. Ensemblen har dansat i ett fyrtiotal länder och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv. De senaste tio åren har Cullbergbaletten gett lika många föreställningar utomlands som i Sverige och gjort bejublade framträdanden över hela världen. Genom sina årliga turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt med det bästa av svensk danskonst. Cullbergbalettens dansare är kompaniets största styrka. Sammansättningen i ensemblen har ända sedan starten varit internationell och fortfarande idag är många nationaliteter representerade. Dansarnas tekniska styrka och starka scenpersonligheter har alltid varit Cullbergbalettens kännetecken. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.

JOHAN INGER
Johan Inger är dansare, koreograf och konstnärlig ledare för Cullbergbaletten. Han har arbetat mycket i Nederländerna och influerats av bland annat koreografen Jirí Kylián, men han inspireras också av till exempel Mats Ek, bland annat i sitt sätt att skapa såväl befriande humor som allvarligt syftande, konkreta berättelser på scenen.

SIDI LARBI CHERKAOUI
Sidi Larbi Cherkaoui, en av världens mest spännande koreografer just nu, fick sitt genombrott i Sverige med verket Foi (2003) skapat för Les Ballets C de la B. Larbi har en bakgrund inom bland annat teater, samtida dans, hip hop, modern jazzdans och Broadwaydans. Detta, och en öppen attityd till olika typer av scenkonst, traditioner och tidsepoker har gjort hans verk högst personliga, teatrala och gränsöverskridande.

Se ytterligare info på www.cullbergbaletten.se