Evenemangstips

Cullbergbaletten till Helsingborgs Stadsteater 21 april

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2006 08:56 CEST

Cullbergbaletten har sedan starten 1967 varit Sveriges främsta moderna danskompani, lika älskat hemma som internationellt. Under 2005 turnerade Cullbergbaletten till bland annat Tyskland, Luxemburg, Israel, Grekland, Schweiz och Rumänien. I Helsingborg visar Cullbergbaletten Aluminium av Mats Ek och Som om av Johan Inger den 21 April 19.00 på Storan.

Aluminium av Mats Ek
Mats Ek, som under åren 1985-1993 var Cullbergbalettens konstnärlige ledare, har för kompaniet skapat kritikerrosade baletter som Bernarda, Giselle, Svansjön, Carmen och FLUKE. Dessa har under åren utgjort en stomme i kompaniets repertoar, och starkt bidragit till Cullbergbalettens stora internationella framgångar.

Aluminium kretsar kring motstånd - inte nödvändigtvis i politisk mening utan mer som ett förhållningssätt i vardagen; att se det bekanta på nytt, inte ta något för givet.

Koreografi: Mats Ek
Scenografi och kostym: Peder Freiij
Ljusdesign: Erik Berglund
Musik: John Adams
Världspremiär med Compania Nacional de Danza, 23 april 2005, Teatro Real, Madrid

Som Om av Johan Inger
Johan Inger är sedan juli 2003 Cullbergbalettens konstnärlige ledare. Som Om är Johan Ingers fjärde verk för Cullbergbaletten och det utgår från tankar och idéer om människans natur och hur vi förhåller oss till varandra och vår omvärld.

Koreografi: Johan Inger
Dramaturgi: Franka Gebert
Koreografassistent: Lena Wennergren-Juras
Scenografi och kostym: Mylla Ek
Ljusdesign: Erik Berglund
Musik: Stefan Levin

Bilder:

Kontakta mig gärna för mer information.

Vänliga hälsningar
Elsa Berglund