Cutting Room Studios

Cutting Room storinvesterar i digitalbio och inleder strategiskt samarbete med Stopp Film Lab

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2010 15:26 CET

Cutting Room Studios strategiska samarbete med Stopp ger möjlighet att erbjuda all nödvändig produktion från ax till limpa – ett filmlabb och digitalbiotjänster i upp till 4K-upplösning för en Digital Cinema Distribution Master (DCDM) som följer de specifikationer som DCI (Digital Cinema Initiatives) ställer.

Cutting Room har under ett tiotal år jobbat med digital postproduction iform av
Blu ray, DVD och digital streaming med kunder som Universal, SF, Atlantic Film, Sony Music, RAW Comedy club, Folketsbio mfl.

Digitaliseringen av filmindustrin exploderar och de skandinaviska filmbolagen behöver en
stark och kunnig partner med kapacitet att leverera högkvalitativa digitala filmpaket. Därför investerar Cutting Room nu i maskering av film för digitalbio, samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med Stopp Film Lab som kommer att ge möjlighet till produktion av de högupplösta DCP-mastrar som behövs för alla biografer som vill visa film digitalt.

-     Det här blir den första satsningen i Sverige som både följer DCI och ger möjlighet att mastra 7.1 ljud samtidigt, konstaterar Björn Engelmann, VD för Cutting Room. Och tillsammans med Stopp som har Sveriges mest tekniskt avancerade och enda 24/7-tillgängliga filmlabb, får vi ett i det närmaste oslagbart erbjudande.

Cutting Room Studios Digital Cinema Package (DCP):
•    DCI Mastering för 2K och 4K
•    Stereoskopisk 3D DCI Mastering
•    3D-undertextning med djupjustering
•    Hanterar alla upplösningar (SD, HD, 2K, 4K)
•    Stöd för export till olika format (DCI, BD, DVD, DVB, Web etc.)
•    Stöd för kryptering

I vår D-Cinema finner du:
•    DCI-kompatibel hänvisning projektorn från BARCO
•    DCI-kompatibel ljud processor från DOLBY
•    Support för 7.1 ljud
•    Audiomastring för D-Cinema

Sammarbete med Stopp
Cutting Room och Stopp sitter sida vid sida på Odengatan mitt i Stockholms centrum.
Stopps filmlaboratorium är utrustat med Scanitysystem för filmskanning vilket ger möjlighet att skanna i 27 bilder per sekund i 2K-upplösning och det är förberett för 48-bilders skanning i 1K-upplösning – sex gånger snabbare än andra skanners på den svenska marknaden.

Framtiden
Den officiella lanseringen är satt till January 2011. Men det första 2k-projektet färdigställdes redan i november: deLillos - Hjernen er alene i Operaen.

Cutting Room Studios har varit den ledande audio-mastering-studion i Norden sedan 1978. Den toppmoderna studion är utrustad med förstklassig masteringsutrustning och mjukvara, allt för att kunna tillhandahålla det perfekta lyssningsrummet för audio mastering.
Förutom DCP och audiomastering, restaurerar Cutting Room även audio och video.

www.cuttingroomstudios.com

Med kontor i Stockholm och Los Angeles är Stopp Sveriges enda totalentreprenör inom film. De erbjuder en förstklassig end-to-end-service, från koncept till utförande. Studion, i absolut världsklass, är utrustad med det senaste inom digital teknologi – inklusive ett toppmodernt negativfilmlab, egen digital postproduktion och interaktiva media.

www.stopp.se

För mer info kontakta gärna:
Cutting Room AB
Pär Jarl – Film Sales