CybAero

CybAero förlänger fabrikstester avseende leverans till kinesiska tullen

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2015 12:00 CEST

First North-listade CybAero, som utvecklar och marknadsför obemannade helikoptersystem, inledde för en dryg vecka sedan fabrikstester tillsammans med beställaren och det kinesiska varvet.

Parterna är överens om att förlänga testperioden till månadsskiftet april-maj. Systemintegrationen har varit mer tidskrävande än planerat, vilket också påverkat testförfarandet.

-Vi inledde fabrikstesterna för en dryg vecka sedan och har nu beslutat tillsammans med kunden att förlänga testperioden till månadsskiftet april-maj. Efter avslutad testperiod kommer första systemet att levereras. Initialt planerade vi att inleda leveransen vid senaste årsskiftet. Det är alltid tråkigt med en försening, men vi vill säkerställa att systemet är robust och båda parter tycker att det är ett bra beslut, säger Mikael Hult, vd CybAero.

CybAero utvecklar och tillverkar fjärrstyrda helikoptersystem, så kallade RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) för säkrare och kostnadseffektivare flygning i farliga miljöer.
Bolaget har fått stort internationellt genomslag med helikoptern APID 60 som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag såsom kust- och gränsbevakning, räddningstjänst och kartering.
CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har cirka 50 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007. Remium Nordic AB är Certified Adviser.