CupoNation

Cyber Monday – en succé i skuggan av Black Friday

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 11:44 CET

2015 är året då Black Friday tydligt etablerades som startskottet för svensk julhandel. De svenska konsumenterna handlade för 2,3 miljarder kronor, enligt PostNord. En undersökning från Klarna illusterar även hur stort fenomenet har blivit, då över hälften av svenskarna känner till Black Friday. Men hur står det egentligen till med Cyber Monday?

Dagen äger rum måndagen efter Black Friday och är helt fokuserad på e-handeln till skillnad från Black Friday. Ofta kan du finna bättre erbjudanden på Cyber Monday, vilket man även kan se i USA där exempelvis Apple i år hade starkare erbjudanden än under Black Friday. Detsamma gäller i Sverige, där konsumenterna ofta kan finna rabatter som inte går att finna tre dagar tidigare. En av anledningarna till att Cyber Monday inte har fått lika stort fäste i Sverige kan bero på att Black Friday främst är etablerat inom e-handeln här och pågår under en hel helg, medan Black Friday i USA även är stort i fysiska butiker. Därmed får man en tydligare distinktion mellan dagarna på andra sidan Atlanten.

På CupoNation har vi däremot kunnat se ett ökande intresse och mer än dubblade våra intäkter jämfört med förra året:

- Det har visat sig att Cyber Monday är den andra största försäljningsdagen i år och är något som många återförsäljare borde ta mer på allvar. Men eftersom dagen är direkt efter Black Friday får den inget erkännande. Majoriteten av försäljningen är kvar för de få aktörer som verkligen tar det på allvar, säger Mads Bukholt, Managing Director Nordics på CupoNation.

Cyber Monday har inte fått särskilt stort utrymme i svensk media, men man har kunnat se en smärre ökning under 2015. I samband med artiklar om Black Friday har dagen ofta omnämnts, vilket kan ha bidragit till att fler känner till den och svenska konsumenter kan även ha snappat upp det i samband med att de har e-handlat i olika butiker på Black Friday.

- Vi såg i år en tydlig indikation på att Cyber Monday är en historisk möjlighet för e-handelsbutiker att kickstarta julhandeln. Vi förväntar oss att Cyber Monday nästa år når samma nivåer som Black Friday det här året – att bli en av de absolut viktigaste dagarna för återförsäljare i Sverige, avslutar Mads Bukholt.

CupoNation har som vision att förbättra e-handeln i Sverige. Genom nära samarbete med nätets största återförsäljare inom bland annat kläder, smink, teknik, sport och resor kan vi erbjuda våra kunder ett smart och smidigt sätt att ta del av rabattkoder och exklusiva erbjudanden. På en ständigt växande marknad strävar vi efter att vara den aktör som driver handeln framåt och är det självklara valet, både för privatpersoner och företag.