Cybercom Group

Cybercom gör din bil till en nöjesmaskin

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 09:06 CET

På mobilmässan i Barcelona som startar nästa måndag är Cybercom på plats och visar hur din bil kommer att kunna ge dig tillgång till tjänster som du idag kan konsumera genom din mobiltelefon, dator eller TV- apparat. I bilen kommer du att kunna ladda ner t ex trafikinformation, nyheter och musik via Spotify, sköta sms och RSS-flöden genom röstkommandon och även koppla upp dig mot trafikwebbkameror längs med vägen.

– Just nu utvecklar vi ett lovande system tillsammans med flera ledande biltillverkare, en produkt som har potential att göra bilen till en mobil plattform, berättar Ingmar Bengtsson, tekniskt ansvarig på Cybercom Sweden West.

När nästa generations bilar lanseras om några år kommer bilköparen att med hjälp av den nya tekniken kunna skapa sitt eget personliga infotainmentsystem via sin personliga portal på hemdatorn. Dessutom kan biltillverkaren jobba direkt med bilägaren och fortlöpande erbjuda nya tjänster som Cybercom och Cybercoms partners utvecklar.

Cybercoms infotainmentkoncept öppnar också upp för mobilföretag.

– De kan hitta nya affärsmöjligheter och spännande applikationer som skapas när man kombinerar den fantastiska innovationskraften i mobilbranschen med fordonsinformation och teknik, säger Ingmar Bengtsson.

Satsningen innebär dessutom att Cybercom behöver nyanställa.

– Vi har ett skriande behov av mer personal. Vi får så många förfrågningar från stora kunder som inser att den nya tekniken kan revolutionera bilbranschen, säger Magnus Andersson vd på Cybercom West.

På mobilmässan i Barcelona finns Ingmar Bengtsson på plats för att berätta mer. Cybercoms VD Patrik Boman kan också utveckla vad han ser för potential för Cybercom Group med det infotainmentsystem som vi nu utvecklar för bilbranschen.

För ytterligare information, kontakta:
Ingmar Bengtsson, tekniskt ansvarig Cybercom Sweden West, +46 703 79 14 38
Magnus Andersson, VD Cybercom West, +46 703 7918 26
Patrik Boman, VD Cybercom Group, +46 739 838 979
Anna Trane, presschef Cybercom Group, +46 708 84 74 69

Om Cybercom
Cybercom är ett IT-konsultbolag som erbjuder global leveranskapacitet för lokala och internationella affärer. Koncernen har etablerat sig som en erkänd leverantör inom säkerhet, portaler, mobila tjänster, inbyggda system och telecom management. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Cybercoms konsulter har uppdrag världen över och bolaget har 28 egna kontor i 11 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Stockholm.