Cybercom Group

Cybercom gör din mobil till en elektronisk plånbok

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 09:23 CET

På mobilmässan i Barcelona som startar på måndag visar Cybercom hur din mobiltelefon kan bli en elektronisk plånbok. I samarbete med en central aktör för betalningslösningar utvecklar Cybercom en teknik som ska göra det möjligt att kontaktlöst betala i parkeringsautomaten, i affären eller i läskautomaten.

– Vi för nu samtal med flera ledande banker som har visat stort intresse för det vi utvecklar, berättar Johan Persbeck, ansvarig för projektet på Cybercom. Vi pratar med flera företag som är intresserade av att använda vår lösning för att underlätta betalningen av det de säljer.

Det unika med Cybercoms pilotprojekt är att NFC-teknik, som gör det möjligt att bara genom att svepa med mobilen genomföra en betalning, kopplas samman med WPKI-teknik, som garanterar hög säkerhet när vi flyttar in bankdosan för betalningar i mobilen.

Flera branschbedömare menar att redan med de mobiltelefoner som släpps i höst är det tekniskt möjligt att använda sig av den teknik som Cybercom utvecklar. På mässan i Barcelona kommer Cybercom att demonstrera hur hela transaktionskedjan fungerar.

– Tillsammans med de aktörer vi för samtal med undersöker vi nu hur lösningen kan kommersialiseras, säger Johan Persbeck.

Under mobilmässan i Barcelona finns Johan Persbeck på plats för att berätta mer. Cybercoms VD Patrik Boman kan också berätta vad han ser för potential för Cybercom Group med tekniken för den elektroniska plånboken.

För mer information ring:
Johan Persbeck, projektansvarig +46 703 791 006
Patrik Boman, VD Cybercom Group +46 739 838 979
Anna Trane, presschef Cybercom Group +46 708 84 74 69

Om Cybercom
Cybercom är ett IT-konsultbolag som erbjuder global leveranskapacitet för lokala och internationella affärer. Koncernen har etablerat sig som en erkänd leverantör inom säkerhet, portaler, mobila tjänster, inbyggda system och telecom management. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Cybercoms konsulter har uppdrag världen över och bolaget har 28 egna kontor i 11 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Stockholm.