Kaspersky Lab

Cyberhoten mot företag – vad hände 2013?

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 08:15 CET

I en global undersökning från tidigare i år, utförd av B2B International på uppdrag av Kaspersky Lab, svarade nio av tio företag att de hade utsatts för en cyberattack det senaste året. Var tionde uppgav att de hade utsatts för en riktad attack.

Så här kan årets utveckling av cyberhot mot företag sammanfattas:

• Man upptäckte attacker baserade på spionprogram med koppling, direkt eller indirekt, till statliga organisationer
  • De flesta cyberattacker hade som syfte att stjäla information
  • Cyberbrottslingar attackerade underleverantörer, istället för att attackera den egentliga måltavlan – det större kundföretaget – direkt
  • Man påträffade legosoldater som utför riktade och välorganiserade cyberspionageattacker på beställning

– Cyberbrottslingarna fortsätter förbättra sina skadliga program och använder nya metoder och lösningar. Under 2013 såg vi exempelvis de första fallen av attacker riktade mot underleverantörer. När hackarna inte lyckas infiltrera ett storföretag utnyttjar de den ofta svagare säkerheten hos en mindre underleverantör, som ett första steg till att ta sig in i IT-systemet hos kundföretaget, säger Vitaly Kamluk, säkerhetsforskare på Kaspersky Lab.

Hela rapporten går att läsa på securelist.com

Se Kaspersky Labs experter prata om årets cyberhot mot företag i denna video.

Mediekontakt: Bite, 08-402 01 00, kaspersky@biteglobal.com

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2011. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2012-2016 Forecast and 2011 Vendor Shares (IDC #235930, July 2012). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2011.