Greenman AB

Cykel eller promenad till jobbet på Världsmiljödagen

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:34 CEST

Cykla eller promenera var det främst förekommande färdsättet när Greenmans anställda skulle ta sig till jobbet onsdagen den 5 juni – på världsmiljödagen. Totalt 54 procent valde cykel eller promenad, 23 procent tog miljöbilen, 8 procent åkte med kollektivtrafiken och 15 procent tog bensinbilen.
- Många på företaget är redan flitiga med att ta cykeln till jobbet, men när vi valde att utmana varandra för att uppmärksamma världsmiljödagen så var det ytterligare några som tog cykeln eller promenerade, säger Jessica Ohlsson, marknadsassistent.

Greenman AB distribuerar miljövänliga tonerkassetter och bläckpatroner till återförsäljare i Norden och klimatkompenserar sina frakter i Sverige dubbelt upp. Dels köper Greenman utsläppsrätter av Naturskyddsföreningen och dels klimatkompenseras inrikestransporterna via det börsnoterade företaget Tricorona som enbart investerar i FN-sanktionerade projekt.
För tredje året i rad är Greenman också utsett till Grönt kontor av Norrköpings kommun.
Den röda tråden på företaget är helt enkelt grön och de anställda lever som de lär. Skriver på baksidan av gamla utskrifter, källsorterar, komposterar och skriver ut på miljöpapper.
- Till nästa år ska vi se till att utmana våra grannar på Kungsängens företagspark, säger Jenny Wonisch, försäljningschef och miljöansvarig på Greenman.

Greenman AB startades 1991 och är i dag en av Nordens ledande distributörer av miljövänliga tonerkassetter och bläckpatroner. Under årens lopp har sortimentet breddats och innehåller i dag även frankeringspatroner, fotopapper, färgband, karbonfaxrullar, papper till bläckstråleskrivare samt förbrukningsartiklar till vaxskrivare.