Team Rynkeby

Cyklister samlar in miljoner till Barncancerfonden genom att cykla till Paris

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 14:48 CEST

Den 12 juli 2013 sätter sig 36 vardagscyklister från Stockholm för att på en vecka cykla 130 mil från Sverige till Paris. Till skillnad från proffsen i Tour de France så består den här gruppen till största delen av rena nybörjare. Kvinnor och män, unga och äldre, studenter och direktörer. Den gemensamma nämnaren är att alla har ett strarkt engagemang för Barncancerfonden och att vi är villiga att utsätta sig för att cykla från Sverige till Paris på sju dagar.

Redan nu har Team Stockholm samlat in över 1.3 miljoner kronor till Barncancerfonden. Målet
är att två miljoner, pengar som Barncancerfonden kan använda att hjälpa barn och familjer som drabbats av barncancer.

- Team Rynkeby bygger på ett enormt engagemang bland alla deltagare som satsat kvällar och helger under ett helt år med ett enda sikte - att utrota barncancer – det är ett tufft mål men vi vet att om vi så bara kunde hjälpa ett barn så skulle det vara värt det. Säger Toni Brandenhoff, teamledare för Team Rynkeby Stockholm.

Team Rynkeby startades av några anställda på ett danskt företag för nio år sedan. I Sverige finns nu totalt sex lokala team från olika platser i Sverige. Lagen som kommer från Stockholm, Täby, Växjö, Jönköping/Gränna, Malmö och Helsingborg har alla hittills samlat in minst en miljon vardera till Barncancerfonden.

För mer information - kontakta oss så berättar vi gärna mer:

Fakta om Team Rynkeby

Varje sommar cyklar deltagarna i Team Rynkeby från Sverige och Danmark till Paris för att samla in pengar till Barncancerfonden. Målet är att sprida budskapet och öka medvetenheten hos individer och företag samt  samla in pengar för att stödja Barncancerfonden. Deltagarna i Team Rynkeby är vanliga vardagscyklister: kvinnor och män, i olika åldrar med skilda yrken och bakgrund.

Team Rynkeby startades i Danmark för elva år sedan av sju anställda på en juicefabrik som bestämde sig för att cykla till Paris och titta på målgången i Tour de France. Överskottet av de pengar de samlat in skänktes till den danska Barncancerfonden. Varje år sedan dess har Team Rynkeby vuxit och 2013 kommer totalt mer än 950 cyklister från Sverige, Danmark och Finland gå i mål på Champs-Élyssées i Paris dagen innan finalen i Tour de France.

2012 samlade Team Rynkeby in 20  miljoner kronor till Barncancerfonden i Sverige, Danmark och Finland. Alla deltagare i Team Rynkeby betalar själv sin egen cykel, sina teamkläder och alla andra omkostnader – allt för att så mycket av pengarna som möjligt ska tillfalla de cancersjuka barnen.

Fakta om Barncancerfonden

Barncancerfonden drivs uteslutande med hjälp av gåvor från privatpersoner och företag, och får inga bidrag från vare sig stat, kommun eller landsting. Sedan starten 1982 har Barncancerfonden bidragit till forskningen inom barncancer med drygt en miljard kronor.