Nigabs pressrum

D – Världens första patentskyddade akvavit

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2015 16:46 CEST

Lagom till påsk lanserar Nigab två nya akvaviter på Systembolaget. Det är det danska företaget Den ny Spritfabrik A/S som utvecklat en helt ny patenterad metod att framställa akvavit. D Argentum och D Aurum tar den klassiska skandinaviska snapstraditionen in i en ny era.

Kryddat brännvin är en signatur för det skandinaviska köket. Nästan samtliga av det gamla bondehushållets rätter är systerligt förenade med en kummin- eller dillkryddad snaps. I de skandinaviska länderna har konsten att krydda brännvin utvecklats till ett världsledande mästarskap. På senare år har snapstraditionen moderniserats med nya kryddningar och man går mer noggrant och vetenskapligt tillväga vid framställningen. Ett exempel på detta är danska Den ny Spritfabrik A/S och deras akvaviter D Argentum och D Aurum.

De båda dillsnapsarna är resultatet av ett flerårigt forskningsprojekt där Den ny Spritfabrik, Köpenhamns universitet och det danska forskningsinstitutet Agrotech utvecklat en helt ny patenterad metod att macerera och destillera en akvavit. De båda snapsarna är i grunden klassiska dillsnapsar som tillverkas utifrån ett rigoröst kvalitetstänk med yttersta omsorg i valet av destillationsteknik och råvaror.

Smakprofil
D Argentum har en ren och klar smak av krondill, finstämd och elegant med en varm och lång eftersmak. Färgen är kristallklar.

D Aurum är samma destillat som Argentum men akvaviten har fått en längre tids lagring på ekfat, vilket har utvecklat en gyllene färg och en avrundad smak med kropp och mogenhet. Eleganta dilltoner inbäddade i vanilj, sötma och en lätt kryddighet.

Båda snapsarna kan drickas ensamt, men är utsökta till klassiska smörgåsbordsrätter. Bör serveras rumstempererade för mer smak, eller frysboxkalla och immande på traditionellt vis.

Nr 86296: D Argentum, 50 cl, 40 %: 269 kr
Nr 86260: D Aurum: 50 cl, 40 %: 269 kr

Kort om producenten
Bakom Den ny Spritfabrik står Henrik Elsner, fil dr i kemi och vinodlare, som våren 2014 grundade destilleriet vid sjön Esrum på norra Själland. Då hade flera års studier lagt grunden för projektet. Redan 2010 påbörjade Henrik Elsner ett forskningsprojekt tillsammans med Köpenhamns universitet och forskningsinstitutet Agrotech för att studera maceration, dillsorter, växtplatser och skördetid. Valet föll slutligen på dill av typen Mammut från ekologiska odlingar i skånska Vellinge och på danska Fyn. Efter omfattande analyser investerades i en hypermodern destillationsutrustning, en tysk Kothe-panna av Holsteintyp, som förenar traditionell potstill-destillation med kolonndestillering. Parallellt med detta utarbetades en unik metod för maceration och tillverkning, som patentskyddades 2014. I dag ägs Den ny Spritfabrik av bland andra Hans Just-koncernen, som är en av Europas ledande distributörer av vin och spritdrycker.

För mer information:

Alexandra Rasmusson Rankloo
Brand Manager
alexandra@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.