Kajra AB

D-vitamin Vintern Har Börjat

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2013 10:54 CEST

Söndagen den 25 augusti var sista dagen för i år som solen lyckades ta sig upp högre än 45 grader över horisonten i Sverige.

Nu dröjer det ända tills i mitten av april nästa år till dess den återigen når så högt.

Bilden bakom denna länk visar mellan vilka klockslag solen befann sig högre än 45 grader under sommaren 2013 i Malmö: D-vitamin från solljus i Malmö

Varför är det viktigt att veta solhöjden och vilken betydelse har den för din hälsa?

Jo, 45 grader är nämligen den lägsta höjd som solen kan ha för att dess ultravioletta strålar av typ B ska lyckas ta sig igenom ozon-lagret och nå fram till jorden.Och det är just dessa UVB-strålar som, när de träffar huden, sätter igång tillverkningen av D-vitamin i kroppen.

Tyvärr innebär de senaste årens skrämsel-propaganda om hud-cancer och nödvändigheten att skydda sig mot solljus att många av oss inte längre utnyttjar det mest betydelsefulla sätt som naturen skapat för att hålla oss vid god hälsa.

Och även för de som, mot myndigheternas och Cancerfondens inrådan, skulle råkat ha skaffat sig både en hälsosam hudfärg samt en högre D-vitamin nivå, så kan det vara värt att veta att D-vitamin nivån avtar ungefär i takt med hudfärgen.

Det går naturligtvis att ”pillra” sig till en högre halt av D-vitamin även utan solljus.

Experterna anser att 2,000 till 10,000 Internationella Enheter (IE) dagligen är en både nödvändig och riskfri dos, men mat-tillskott är inte det naturliga sättet att skaffa sig en hög nivå av D-vitamin.

Att i övrigt äta sig till en hög D-vitamin nivå kan vi helt bortse ifrån. Även om du är beredd att vräka i dig att par (vilda) laxar, ett kilo svamp eller flera ägg varje dag så räcker det endast till för att hålla din D-vitamin nivå strax över brist-gränsen för benskörhet.

Det bästa sättet att behålla en hög nivå av D-vitamin i kroppen även under D-vitamin vintern är faktiskt att tillbringa några minuter i ett solarium ett par gånger i veckan.

Med de nya reglerna för solarier i Sverige, så är det så gott som omöjligt att bränna sig. Därmed kan man helt bortse ifrån påståendena om att solariesolning skulle innebära en högre risk för allvarlig hud-cancer. Den tid som krävs i ett solarium för huden att tillverka ca 5,000 IE D-vitamin, är ungefär hälften av den tid det skulle ta för att bränna sig.

Detta är ett generellt råd och gäller inte för alla människor och alla hudtyper. Fråga läkare innan du tar D-vitamin som kosttillskott eller genom solarium-solning.

Göran Olsson är en internationellt erkänd expert på hur att utnyttja solsken och solarier både för hälsa och skönhet. På hans blogg "The Tanning Blog", så kan du läsa om hur du blir bedragen av myndigheterna i deras iver att hålla dig borta från solljus samt hur du solar på ett säkert sätt, både under den naturliga solen och i ett solarium.