Ericsson

Da Vinci-kodens mysterium knäcks med Sony Ericsson

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 09:42 CEST

Stockholm/London. Den 19 maj går Dan Browns Da Vinci-koden upp på biografer över hela världen. Handlingen i den spännande filmen förs hela tiden framåt av kommunikationen mellan filmens huvudpersoner och för att lösa ett av vår tids största mysterier tar de hjälp av Sony Ericssons senaste och mest väldesignade mobiltelefoner. Som en del i satsningen på Da Vinci-koden erbjuder Sony Ericsson även filmfans från hela världen en möjlighet att tävla om en plats i The Da Vinci Code Trail , ett spännande äventyr som går av stapeln i Paris i sommar.

Sony Ericssons sofistikerade 3G-telefon K600, företagets smartphone P910 samt den nyligen presenterade clamshell-telefonen Z300 finns alla med i Da Vinci-koden. Huvudpersonerna använder telefonerna och de senaste mobila lösningarna för att driva spänningen till klimax och för att lösa Da Vinci-kodens mysterium.

– Detta är en stor satsning från Sony Ericsson. Förutom vår närvaro i filmen genomför vi omfattande promotionkampanjer i ungefär 25 länder. Vi hjälper till att skapa förväntningar inför filmens premiär och erbjuder samtidigt ett spännande mervärde till våra kunder, säger Ola Lilja Molén, nordisk marknadschef på Sony Ericsson.

– En av Sony Ericssons styrkor är att vi kan förena våra moderföretag i gemensamma kampanjer. Här kombinerar vi den senaste tekniken med ett unikt innehåll från underhållningsbranschen, fortsätter Ola Lilja Molén.

Sony Ericsson bjuder också in filmälskare från hela världen att tävla i förmågan att lösa mysterier. På www.sonyericsson.com/davincicodetrail ska deltagarna under tidspress lösa sex stycken mysterier. Tävlingen pågår på nätet till mitten av juni varefter 18 vinnare bjuds till Paris för att i augusti delta i The Da Vinci Code Trail. Där ställs de inför ett spännande äventyr i det verkliga livet. Med hjälp av Sony Ericssons senaste telefoner ska deltagarna lösa ett häpnadsväckande mysterium möjliggjort av Wayfinder, ett företag som levererar navigationslösningar för GPS. Segraren reser inte bara hem med äran utan vinner också The Da Vinci Code Travel Prize.

Om Da Vinci-koden
Från regissören Ron Howard, producenten Brian Grazer och manusförfattaren Akiva Goldsman, det Oscarnominerade teamet bakom “A Beautiful Mind”, och producenten John Calley (Oscar-nominerad för ”Återstoden av dagen”) kommer filmversionen av Dan Browns Da Vinci-koden, en av de mest populära och omtalade böckerna i vår tid. I rollerna ser vi dubbelt Oscarbelönade Tom Hanks, Audrey Tautou, Sir Ian McKellen, Alfred Molina, Jürgen Prochnow, Paul Bettany och Jean Reno. Da Vinci-koden, producerad av Grazer och Calley, handlar om en spännande mordutredning som avslöjar en hemlighet som kan förändra historien.

För högupplösta pressbilder:

För mer information, vänligen kontakta:
Mattias Holm, PR- och eventansvarig Norden, Sony Ericsson
Telefon: 070-493 57 54. E-post: mattias.holm@sonyericsson.com

Ola Lilja Molén, nordisk marknadschef, Sony Ericsson
Telefon: 070-255 47 46, E-post: ola.liljamolen@sonyericsson.com

Jonas Sevenius eller Jesper Kling, Jung
Telefon: 08-527 08 90 eller 070-815 11 14 / 070-556 31 23
E-post: fornamn@jungrelations.com

Sony Ericsson Mobile Communications AB förser den globala kommunikations¬marknaden med innovativa och funktionsrika mobiltelefoner, tillbehör, PC-kort och M2M-lösningar. Företaget, som grundades år 2001 som ett joint venture mellan Ericsson och Sony, har sitt huvudkontor i London och ca 5 000 anställda över hela världen. Forsknings- och utvecklingsenheter finns i Europa, Japan, Kina och Amerika. Mer information finns på www.sonyericsson.com.

Columbia Pictures, en del av Columbia TriStar Motion Picture Group, ingår i Sony Pictures Entertainment. Sony Pictures Entertainment (SPE) är ett dotterbolag till Sony Corporation of America (SCA), i sin tur ett dotterbolag till Tokyobaserade Sony Corporation. SPE:s globala verksamhet omfattar produktion och global distribution av film, television och digitalt innehåll. SPE:s verksamhet omfattar också verksamhet och investeringar inom distributionskanaler, hemunderhållning och studiomiljöer samt utveckling av nya underhållnings-produkter, -tjänster och -tekniker. Mer information finns på www.sonypictures.com.

Alla produktegenskaper, specifikationer och uttalanden i detta dokument som inte är historiska fakta är framåtsyftande och innehåller därför inslag av risk och osäkerhet. Verkliga produkt-egenskaper, specifikationer och innehållet i framåtsyftande uttalanden kan komma att ändras.