SIBA AB

Dåligt sommarväder ökar försäljningen av hemelektronik på SIBA - Nu köper kunderna produkter för underhållning inomhus

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2009 08:41 CEST

Kunderna trotsar lågkonjunkturen och fyndar spel, programvaror, mobiltelefoner, bärbara datorer och TV till reapriser.

Efter två veckor med högtryck i hela landet vände vädret och de mörka molnen drog in över Sverige. Semesterfirarna bytte stränderna mot shopping och den tidigare ljumna sommarförsäljningen av hemelektronik ändrade karaktär.

– Nu är det högtryck på hemelektronik, berättar Joakim Skimutis, butikschef för SIBA Mölnvik på Värmdö. Under de varma veckorna köpte kunderna mycket fläktar och kylsystem men nu köper kunderna framför allt produkter för underhållning inomhus. Vi säljer bland annat mycket datorer, TV, nätverksprodukter och mobiltelefoner. Många köper även vitvaror till sina sommarhus.

– Hos oss köper kunderna bland annat spel, vitvaror, digitalkameror och videokameror, säger Fredrik Paulsson, butikschef för SIBA Svågertorp. Det dåliga vädret i samband med SIBAs sommarrea gör att folk fyndar varor till rekordlåga priser. Kunderna får mycket elektronik för pengarna. Många danskar väljer även att fynda hemelektronik hos oss nu när den svenska kronan är svag.

De populäraste produkterna vecka 28

1. Spel och programvaror
2. Mobiltelefoner
3. Bärbara datorer
4. TV

Kontakta Claudia Nilsson, informatör SIBA 0704 500113.

Om SIBA
SIBA har funnits på hemelektronikmarknaden i över 58 år och är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 60 varuhus i Sverige, Norge och Danmark. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,5 miljarder 2007/2008.