ELECTRO-MOBILE AG

Däck explosion

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 11:51 CEST

Allmänt Alla däcktillverkare framhåller kravet på att hålla rätt tryck i däcken. Det är uttalanden som är helt korrekta ur samhällssynpunkt men som går stick i stäv med deras intresse av att sälja mer däck. Det är tydligt att man måste ta till lagstiftning för att något skall hända. Därför kommer alla personbilar typ M1* enligt lag from.1 nov 2012 att ha ett system för däcktrycksövervakning. Den 1 nov 2014 skall alla nyregistrerade fordon typ M1* vara utrustade med ett dylikt system.

Vad kan vi förvänta oss i fortsättningen? Som tidigare sagts har myndigheterna redan tagit de första stegen och fler lär följa. Vi kan förvänta oss att bussar, lättare och tyngre lastbilar kommer att få i stort sett samma regelverk som personbilarna inom en snar framtid. Det är bra för jordens klimat samtidigt som det reducerar förbrukningen av råvaror och sist men inte minst det reducerar transportkostnaderna!

Är systemen tillförlitliga idag? TransEco AB i Knivsta har under fyra år testat och utvecklat TPMS system för nordiskt klimat. Åke Gustafson berättar att de flesta barnsjukdomarna på sensorerna nu är borta men att utvecklingen av dataöverföringen fortfarande pågår och kommer att göra så i flera år till.TransEco säljer idag system för däcktrycksövervakning till åkerier, bussar, skogs och gruvmaskiner.

*)  Fordon typ M1 avser alla fordon avsedda för persontransport med upp till 8 passagerare exklusive förare.

/Martin Hedlund Uppsala 2012-10-23

Electro-Mobile i samarbete med TransEco AB utvecklar och marknadsför elektro-mekaniska produkter som gagnar ekonomi för den enskilde och miljö för alla. Läs mer på www.electro-mobile.se eller www.transeco.se