Design5mm AB

Dämpa ljud med lameller och paneler i filt

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 08:00 CET

Ljud och ljus kan vara helt underbart men också väldigt besvärande. Med lameller och paneler i ljuddämpande filt kan man enkelt välja bort oönskat ljud och solsken. Lättvikts filten är tuftad på ena sidan för att maximera ljudabsorptionen och ger en skön textil känsla. Perfekt inredningsdetalj för stora fönsterpartier, inglasade konferensrum och som rumsavdelare.

Lameller kan enkelt vinklas och varieras för önskat ljusinsläpp.  Filtpanelerna monteras med kardborrband på gardinskenans vagn vilket gör det enkelt att ta ner dem om de behöver tvättas.  Det är mycket vanligt med stora härliga fönsterpartier och inglasade konferensrum men det skapar även ytor för ljudet att studsa på. Genom att använda lameller eller paneler i filt framför glaspartier stoppas ljudvågorna och man kan själv välja hur mycket ljus man önskar släppa in i rummet. Genom att hänga filt i fönster får man även en isolerande effekt mot både kyla och värme. Filten finns i både offwhite och antracitgrå samt färgerna går utmärkt att blanda. Den antracitgrå filten är även perfekt till mörkläggning  i t ex sovrum, vilrum eller konferensrum.

Patentansökan inlämnad för behandling.

Design5mm skapar design med funktion till olika miljöer både inom- och utomhus. Vi har en stor variation av effektiva och dekorativa lösningar gällande ljuddämpning till både hem och offentlig miljö. Vår designserie i olika akustikmaterial kan enkelt monteras på väggar, tak, skrivbord, golv och i lufthavet. Vi arbetar både med små och stora projekt och har goda referenser från bl a NationalMuseet i Köpenhamn där vårt uppdrag var att skapa bra ljudmiljö med kreativ design i 12 stora rum. Designserien för utomhus miljö finns som bänkar, fåtöljer och lekskulpturer i olika färger, former och material.

Vår ljuddämpande design tillverkar vi i miljövänliga material som 100% ullfilt och den formpressade filten är gjord av bl a återvunna PET flaskor. Filten går utmärkt att återvinna eftersom den inte innehåller några kemikalier.

År 2005 skapades Design5mm av design- och konstnärsduon Gunilla och Anders Vardam. Vi skräddarsyr olika lösningar för varje projekt beroende på företagskultur och behov.

Kontakta oss gärna för fler bilder och information.

http://www.design5mm.se | 070-221 6000 | info@design5mm.se

---------------------------------------------

Sound proof with slats and panels in felt

Sound and light is absolutely wonderful, but it can also be very bothersome. With our slats and panels in acoustic felt you can easily filter out unwanted noise and sunshine. One side of the light felt is tufted in order to achieve the most effective sound absorption and it gives it a pleasant fabric feel.

The slats can easily be tilted to adjust the amount of light you want to let in. The felt panels are attached to the curtain rail with velcro which makes them easy to take down if they need washing. It’s very common with beautiful grand windows and glazed conference rooms, but that also allows more surfaces for the sound to bounce on.  Having felt slats or panels in front of these glass surfaces hinders the sound waves and in addition lets you control how much light you wish to let into the room. By hanging the felt in a window you also get isolation against both warm and cold air. The felt comes in colors off-white and anthracite grey and are perfect to mix as well. The anthracite grey felt is great for darkening rooms such as bedrooms, resting areas or conference rooms.

Patent pending.

Design5mm creates design with function for various environments both in- and outdoors. We have a large selection of effective and decorative sound proofing solutions for both private homes and public places. Our design series in a range of acoustic materials can easily be mounted on walls, desks, floors and the ceiling area. We are engaged in both small and big projects and have good references from the National Museum of Copenhagen, among others, where our assignment was to create a pleasant sound environment with creative design in 12 large rooms. The outdoor design series includes benches, chairs and playground sculptures in various colors, shapes and material.

Our acoustic design is manufactured with environmentally safe materials such as 100% wool felt, and the pressed felt is partly made of recycled PET bottles. The felt can be recycled since it doesn’t contain any chemicals.

In 2005 Design5mm was created by the design- and art duo Gunilla and Anders Vardam. We tailor fit different solutions for each project depending on company culture and need.

Feel free to contact us for more images and information.

http://www.design5mm.se | +4670-221 6000 | info@design5mm.se