Strateg

Därför blir sidan 3 i kvällstidningarna avgörande i valspurten

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 09:30 CET

Sidan 3 i Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten kan avgöra valet 2010.
Det anser Tanu Tandan, chef på Impact.
- Vi har redan reserverat sidan 3 under valspurten, säger han.

TV-reklam brister i flexibilitet och sociala medier är svårkontrollerade. Därför har kvällspressen alla möjligheter att bli den stora och avgörande kanalen i det kommande valet, enligt Tanu Tandan på Impact.

Efter en rad analyser tillsammans med den politiska PR-konsulten och forskaren Erik Lakomaa, går Impact nu ut och erbjuder den attraktiva sidan 3 i alla fyra kvällstidningarna - under valspurtens sista skälvande dagar.

– Från den sista augusti fram till den 19 september har vi reserverat sidan 3 åt de politiska partierna, säger Tanu Tandan - som räknar med att sidan är fullbokad inom kort.

– Absolut. En valkampanj skiljer sig på många sätt från andra kampanjer. Det parti eller koalition som får 51 % vinner och den som får 49 % förlorar. Ett varumärke med en marknadsandel på 49 % har ofta en mycket nöjd marknadschef, men så blir det inte här.

– Det finns bara 20 stycken sidan 3 och vi talar om ett mycket spännande val där det inte går att chansa. Vi vet att lokal och regional närvaro, snabbhet och flexibilitet är helt avgörande och här kan ingen annan kanal tävla med kvällspressen. Vi ger de politiska partierna möjlighet att nå 7 av 10 väljare per vecka och skifta budskap från en dag till annan om de känner behov av att ta upp en ny fråga eller parera ett nytt politiskt utspel. Det finns ingenting som slår det.

En av de stora fördelarna är möjligheten att koppla sidan 3-annonsen till partiledardebatterna i TV, säger Tanu Tandan:

– Vi vet att de som tittar på tv-debatter och läser kvällstidningar är ungefär samma personer. Hur en tv-debatt avlöper, går inte att kontrollera för ett parti. Men genom att använda sidan 3 dagen efter debatten och koppla annonsens innehåll till tv-programmet, får partiet en viss kontroll - och bidrar samtidigt till ett hett, spännande och flexibelt debattklimat. Och det vill vi ju alla ha, eller hur? Det ligger i allas intresse att få så många som möjligt engagerade och villiga till att gå och rösta.

För mer information kring Impacts valpaket, vänligen kontakta säljansvariga Niklas Borg eller Dan Svensson på telefonnr nedan:

Niklas Borg - 0766-44 46 19
Dan Svensson - 070-46 63 927
Tanu Tandan - 073-505 16 66

Impact
Genom Kvällspressen Impact når du med enkelhet över 4 miljoner läsare jämnt fördelade över hela Sverige. Våra tidningar Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten kombinerar nyheter och underhållning som attraherar unga som gamla, kvinnor som män och personer i alla inkomst- och förmögenhetsintervaller. Med över 13.000 försäljningsställen över landet, är vi unika. Våra tidningar köper man för att läsa vid vart tillfälle och då läsarna skiftar över tiden så är scenen störst i Sverige. Med rätt fördelning kan du nå över 80% av Sveriges befolkning i åldern 15-79 år. Välkommen till Sveriges i särklass mest effektiva dagspressmedia.