Föreningen Stockholms hemlösa

Därför löses inte hemlösheten!

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2010 21:49 CET

Nu har det uppstått ett meningsutbyte mellan tidningen Metro och hemlöshetsorganet Faktum i Göteborg. Det tycks handla om journalisters trovärdighet. Vågmästarna i sammanhanget är åtta döda hemlösa. ”Har de dött av kyla eller andra sviter av sitt tillstånd?” Kommun och hjälporganisationer ställer indignerat upp vid Faktums sida. ”Ett oerhört misstag har begåtts” Medan ordstriden pågår får de hemlösa vänta i trappan. De har inte så mycket med frågan att göra. De dör oavsett utgången av detta tjafsande. Att de hjälpande organen i Göteborg blir så oerhört upprörda och visar prov på en makalös förmåga till samordning, handlar mer om att försvara sin egen trovärdighet. Den konsten känner vi i föreningen Stockholms hemlösa igen från de flesta aktörer inom hemlöshetsindustrin. Situation Stockholm är en annan glidare. Det tycks som att denna strategi, den att avleda, är prioritet. Kan det bli på något annat sätt när avlönade människor talar i andras sak? Så problemet med hemlöshet kanske rent av beror på att hemlösa medborgare i ”demokratisk anda” inte får tala i egen sak, utan istället görs detta av människor som förtjänar sina pengar på hemlösheten.

Rolf Nilsson

Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa