Destination Kalmar

Dag för framtidens olympier!

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 08:42 CEST

OS i London är över, men i Kalmar laddar vi redan för nästa olympiska fest. Lördagen den 15 september hålls Olympic Day för skolbarn i årskurserna 1–6. Under en rolig dag med olympisk inramning får barnen chansen att prova på olika idrottsgrenar. Och vem vet, kanske blir något av barnen vår nästa olympier?

Basket, brottning, golf, friidrott, fäktning, karate, segling, tennis och triathlon. Det är bara några av drygt tjugo idrotter som barnen kommer att ha möjlighet att testa under Olympic Day. Ett tjugotal av Kalmars idrottsföreningar finns på plats på Fredriksskans och i Kalmar Sportcenter för att inspirera och motivera barnen att hitta just sin idrott. På plats finns också flera olympier, som berättar om sina upplevelser och om hur de hittade sin idrott. Barnen får chansen att fotografera sig tillsammans med idrottsstjärnorna och får fotografiet med sig hem som ett minne.
– Olympic Day har funnits sedan 2009, men det är första gången evenemanget genomförs i Kalmar. I år görs dessutom en större satsning än vanligt. Det blir en pampig invigning då den olympiska elden tänds och senare under dagen blir det musikunderhållning, berättar Lucas Nilsson, Smålandsidrotten.

Olympic Day är ett initiativ av Sveriges Olympiska Kommitté. Lokala arrangörer är Centrum för Idrott och Hälsa, Kalmar kommun och Smålandsidrotten. I Kalmar hålls Olympic Day lördagen den 15 september på Fredriksskans och i Kalmar Sportcenter. Dagarna före, den 12–14 september, hålls evenemanget i kommunerna på Öland.

Det kostar inget att delta på Olympic Day, men antalet platser är begränsat. Anmälan sker senast den 9 september, på en speciell hemsida för evenemanget. Vid anmälan anger barnen vilka idrotter de vill prova på.

Olympier som kommer till Kalmar:
Hittills är tre olympier klara till evenemanget i Kalmar. Ytterligare två kommer att meddelas inom kort.
Nathalie Larsson, skyttesport, skeet
Anna Laurell, boxning
Joachim ”Pim-Pim” Johansson, tennis

Idrotter barnen kan prova på:
Basket

IFK Kalmar
Kalmar brottning
Ridklubben Udden

För mer information och anmälan, se:
olympicday.se

För mer information, kontakta:
Lucas Nilsson │ Smålandsidrotten │ tel. 070-508 91 03 │lucas.nilsson@smalandsidrotten.se

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.