Blendow Group AB

Dagens Juridik utser Sveriges bäst klädda jurister

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 14:51 CET

De nominerade är nu klara – Dagens Juridiks läsare har nominerat ett hundratal jurister till titeln Sveriges bäst klädda jurist och nu presenteras de tio jurister som har fått flest nomineringar och därmed gått vidare till omröstning. På listan finns många affärsjurister, men både Skatteverket och Sveriges Riksdag finns också representerade.

Carl Friberg, på advokatbyrån Setterwalls är en av dem som gått vidare. En motivering löd: "Med en osviklig inre modekompass navigerar sig denne skäggige matros med stadig hand förbi det kontemporära modets förrädiska grynnor och skär".

Rabia Nur Zengin på Skatteverket gick också vidare och en av motiveringarna löd "Hon borde ta patent på sig själv och hur hon klär sig". Bland de nominerade märks också Caroline Szyber, riksdagsledamot för KD och Paulina Neuding, chefredaktör för Magasinet Neo. Läs hela listan och alla motiveringar på Dagens Juridik.

Det är första gången som Dagens Juridik utser Sveriges bäst klädda jurist.

- Vi tycker att det här är både en intressant och rolig tävling. Kläderna har stor betydelse för hur du uppfattas och detta är viktigt, inte minst för jurister. Jurister vill skapa förtroende och då sänder kläderna tydliga signaler. Samtidigt finns en fördom om att jurister klär sig tråkigt och den bilden hoppas vi kunna ändra genom tävlingen. Vi vill visa att det finns utrymme för personlighet även i en bransch med strikta klädkoder, säger Johan Eneroth, chef för BG Media och ansvarig utgivare för Dagens Juridik.

Röstningen inleds idag och pågår till den 23 november. De två vinnarna, en kvinna och en man, koras på Ströms i Stockholm den 1 december.

Kontakt: Johan Eneroth, Affärsområdeschef BG Media, 0735-186 115, johan.eneroth@blendow.se

Blendow Group – Varuhuset för juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består idag av sju affärsområden; Blendow Lexnova (juridisk omvärldsbevakning och nyhetstjänst), BG Institute (utbildning), BG Publishing (juridisk facklitteratur) Legally yours (Sveriges största branschtidning för jurister),  Dagens Juridik (Sveriges juridiska dagstidning), Legally Business (Affärsjuridiskt magasin för företagsledare) samt BG Research (undersökningsverksamhet)